Truppen 2011-2012, målvakter.

Tänkte börja gå igenom truppen inför kommande säsong, och mina tankar kring den. Blir en serie i minst sju delar där jag tar postion för position. Idag börjar jag med målvakterna.

Inför föregående säsong var jag mycket oroad över målvaktssituationen. Vi hade förlorat Linus Persson till Lugi och Espen hade knappast övertygat när han fått chansen tidigare. Men Espen visade tidigt att han växte med uppgiften, och ett tag under hösten var han i så hysterisk form att han troligtvis just då var elitseriens bästa målvakt. Under våren dalade sen formen ganska natruligt men totalt sett kändes han fortfarande stabil, möjligen med något bottennapp som undantag.

Philip Ståhl var inför säsongen ett mycket oskrivet kort. Duktig juniormålvakt med meriter från u-landslagspel. Men det där klivet från junior till senior kan vara stort. Philip stod för en och annan väl godkänd insats tidigt under säsongen. Men allteftersom Espen storspelade blev speltiden allt mindre och när han väl fick chansen fungerade det inte alls i mina ögon.

Inför kommande säsong hade jag gärna sett ett säkrare komplement till Espen. Men samtidigt finns det stor potential i Philip Ståhl och förhoppningsvis tar han ett eller ett par kliv ytterliggare till nästa säsong. Han har i alla fall nu klarat av den svåra första säsongen som senior.

Känslan är också att Espen måste nå höstformen oftare nästa säsong, då han nästan på egen hand vann matcher åt H43. Kanske behöver han också bli något bättre på skott från nio meter där han ibland har en förmåga att läcka lite. Samtidigt hade han inte världens bästa hjälp från försvaret under vårkanten.

Känner mig hyfsat lugn med målvaktsidan inför kommande säsong. Philip kan bara bli bättre, och Espen har verkligen visat att han är en bra målvakt på den här nivån. Det enda orosmolnet är en långvarig skada på Espen. Det har H43 inte råd med!

Kommentarer
Postat av: Mats

Var tog Gustaf Ekström vägen ?

2011-05-27 @ 12:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0