Damhandbollen på frammarsch

Det är inte så ofta jag uppmärksammar den inhemska damhandbollen här på bloggen. Men så här mitt i brinnande slutspel så förtjänar den lite uppmärksamhet. Jag har i tidigare inlägg förklarat att jag inte alls har något emot damhandboll egentligen. Att det går lite långsammare och är något mindre fysiskt har med fysiologiska förutsätningar att göra och behöver inte alls göra spelet sämre egentligen. Det jag möjligtvis kan ha synpunkter på är de ibland lite sämre tekniska numren bland damerna jämfört med herrarna. För visst ska damer likväl som herrar kunna slå en passning på fem meter mitt i bröstet på sin medspelare, något jag ibland tycker det är lite si och så med.

I alla fall så har något hänt på senare år i handbollsverige. Damhandbollen har stärkt sin ställning avsevärt, och på något sätt kom det riktiga erkännandet i och med em-silvret i vintras. På hemmaplan har vi märkt fler och fler hemvändande proffs, samtidigt som de stora talangerna stannar kvar längre.

Medan herrarnas elitserie är ungefär på samma nivå som den varit nu i 10 år så blir damernas elitserie bättre och bättre och mer intressant hela tiden. Kanske är Sverige på väg dit Danmark var för ett tiotal år sedan. Det vill säga när damerna benämndes som handbollspelare och herrarna som herrhandbollspelare.

Tittar man lokalt i Lund så känns det som att stämningen blir allt bättre på Lugis dammatcher och allt sämre på herrarnas matcher. Nu är det givetvis så att en semifinal med derbykaraktär som den som pågår mot Eslöv givetvis attraherar mycket mer än serielunk. Hade vi haft en situation med en semifinal mellan Lugi och H43 på herrsidan hade det förmodligen varit handbollsfeber i Lund men ändå känns det som om damerna tar allt större plats på handbollskartan!

Lyckas dessutom H43/Lundagård avancera ytterliggare till nästa säsong kan intresset för damhandbollen i Lund kanske till och med börja konkurrera ut herrhandbollen. För helt omöjligt ser jag det inte som att Lugi till nästa säsong är regerande svenska mästarinnor!

Appropå Lugi och om vi lämnar damhandbollen så ryktas det om att Albin Tingsvall ska vara klar för klubben. Grattis till den värvningen säger jag. Om det nu dessutom blir helt klart att Kim Ekdahl Du Rietz stannar så har man troligtvis elitseriens absolut bästa niometersuppställning nästa säsong. Kim EDR, Anders Hallberg och Albin Tingsvall blir något att bita i för motståndarförsvaren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0