Dags för final

Dagen har kommit. Den svenska handbollsäsongen 2010-2011 tar slut idag. Svenska mästare ska koras såväl på herr som damsidan. Sävehof är regerande mästare på båda sidor och får nog framstå som favoriter även idag. På damsidan klara favoriter, på herrsidan knappa favoriter.

De senaste tre åren har jag och min fru gjort det till en tradition att vara på plats och se finalmatcherna. Men som jag tidigare skrivit har vi nyligen fått tillökning i vår familj vilket gjort det till ett lätt val att prioritera bort sm-finalerna just i år. Dock ska jag erkänna att jag saknar lite att vara på plats. Draget kring handbollen och feststämingen som allt som oftast skapas kring finalerna är unik i svensk handboll och riktigt härlig att uppleva.

I år är det Göteborg och Scandinavium som gäller. Hemmaplan X2 för Sävehof gäller alltså. Därmed inte sagt att Sävehof kommer att uppleva så mycket hemmaplansfördel då Göteborgspubliken sällan brukar sluta upp kringa sina lag så bra. Det gör däremot Eskilstunaborna på ett alldeles fantastiskt sett och jag tror nog att det kommer att antal busslaster även från Eslöv.

På damsidan får Sävehof gälla som storfavorit. Eslöv har gjort en mycket bra prestation som tagit sig till final, och risken finns nog att man bränt lite för mycket av sitt krut i semifinalen mot Lugi. Ska man kunna skaka Sävehof så måste man få sitt normalt starka försvarspel att klaffa till 100%. Och sen måste man kliva på som gjorde i den femte semifinalen mot Lugi. Är inte säkert att Anna Olsson blir punktad från start nu, men är hon bra är det nog inte orimligt att punktmarkeringen kommer efter hand. På målvaktsidan måste Maria Olsson/Terese Brorsson hålla minst jämna steg med Cecila Grubbström.

På herrsidan är det desto jämnare. Känslan jag får är att vi nog kan se fram emot den mest välspelade finalmatchen på väldigt länge. Lite tyngre Sävehof mot snabba Guif. Sävehof får gälla som mycket knapp favorit men jag tror att dagsformen blir helt och hållet avgörande här. Fortfarande finns frågetecken för Johan Jakobsson i Sävehof som fortfarande inte kunnat träna riktigt för fullt efter ljumskskadan han ådrog sig i första semifinalen mot Drott. Hans vara eller inte vara i finalen kan bli direkt avgörande för dess utgång. Med honom på planen får Sävehof ett ruggigt skyttehot från både vänster och höger vilket indirekt även öppnar upp på linjen.
På något konstigt sätt så gillar jag inte alls Guif och ändå hoppas jag lite att dem ska vinna. Spelare som Mathias Tholin, Jimmy Jansson, Rickard Blank och Mathias Zachrisson är spelare som är lätt att tycka illa om och som man inte alls unnar ett sm-guld. Problemet är bara att jag gillar Guifs sätt att spela handboll. Gasen i botten med ett fartfyllt spel där man utnyttjar hela laget på ett sätt som närmast är unikt i svenk handboll.

Ska bli en härlig eftermiddag/kväll i tv-soffan. Passa på och njut nu handbollsvänner, vi har en försäsong på drygt fyra månader framför oss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0