Underdogs

Ikväll är det match igen. Och för H43 är alla matcher viktiga just nu. Men ikväll är det ingen som förväntar sig seger utan alla poäng kan ses som en rejäl bonus. Och kanske kan det leda till lite mer avslappnat spel.

Att möta serieledande Guif i Eskilstuna inför ett rött hav av hemmasupportrar är förmodligen säsongens absolut svåraste bortamatch. Och det blir knappast lättare av att man ligger i botten av tabellen och slåss för sin överlevnad. Det viktigaste för H43 är inte att vinna denna matchen. Utan att spelmässigt göra en bra match, förhindra en kraftig försämring av målskillnaden och framförallt hålla uppe självförtroendet inför lördagens match mot Hammarby!

Jag utgår från att man fortsätter med samma manskap som i dem senaste matcherna. Informationen kring H43 är som vanligt mycket knapphändig!
Individuellt sett har många varit bra på sistone. Men som lag har man inte fått ihop det. Nu är det upp till Tomas Westerlund att utnyttja dem som är bäst individuellt för dagen. Vi har alla kunnat se att Johan Brännberg inte är i sin bästa form. Spela då inte honom. Kör med Lindqvist i mitten och Sandgren till vänster på nio meter. Det är ingen social verksamhet det här. Dem som är bäst ska spela!

Har som jag varit inne på tidigare aktat mig för att kritisera Westerlund. Men frågan är hur väl han får fram sitt budskap till spelarna. Eftersom jag själv var på plats i söndags så hörde jag inte vad som sas i den sista time outen. Men enligt folk jag pratat med som satt hemma i tv sofforna så gick alla order ut på att hålla i bollen tiden ut och inte ge RIK chansen att avgöra. Vi såg alla att Daniel Lindqvist knappast lydde den ordern. Nu tror jag i och för sig att han gick på ren instinkt men det är lik förbannat tjänstefel att inte göra som "chefen" säger. Och frågan är hur ofta det ser ut så här. Tyvärr får jag ibland en känsla av att våra stjärnor i Zoran och Lindqvist gör lite som dem vill. Detta är inte okej i så fall och måste markeras av Tomas Westerlund!

Christoffer Fors har varit riktigt bra ett par matcher nu. Riktigt roligt att se, saknaden av Bamberg känns plötsligt mycket mindre. Nu gäller det för H43 att få igång den andra kanten också. Kalle Björkman och Fredrik Creutz får ibland en del kritik av mig, men det gäller ju att dem får bollar att jobba med också! Och i det fallet kan faktiskt problemt till viss del stavas Zoran Roganovic. Zoran är en fantastisk handbollspelare. Men utspel till kanten kanske inte är hans absolut bästa del!

Även linjespelet behöver bli bättre. Känss tyvärr som om Jens Eriksson tappat lite i form. När H43 hade en bra period i höstas var även Jens mycket duktig. H43 är väldigt beroende av att hela laget fungerar. Då kan inte motståndarna koncentrera bevakningen på Zoran utan måste spela att bredare försvarspel!

Ikväll vill jag se bra spel kort och gott. Resultatet är inte det viktigaste. Det gäller främst att gå av planen med huvudet högt. Gör man det kan man gå in i viktigare matcher med rätt känsla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0