Slutspelet

Då det mesta i den här bloggen framöver kommer att beröra kvalserien då det är där H43 befinner sig så tänkte jag nu ta mig tid att behandla slutspelet i det här inlägget.

Sedan förra säsongen inleds slutspelet med två grupper med fyra lag i vardera. Slutspelserien är det officiella namnet.
Grupp 1 består av, Sävehof, Skövde, Alingsås och Malmö.
Grupp 2 består av, Guif, Lugi, Redbergslid och Drott.
Lagen möter varandra både borta och hemma och de två bästa lagen i varje grupp går sedan till semifinal där man möts i bästa av fem matcher. Sävehof och Guif får givetvis betraktas som favoriter i respektive grupp. Sen är jag så tråkig att jag tror att Skövde och Lugi tar andra platserna och också går till semifinal.
För Lugi tror jag det skulle bli väldigt betydelsefullt om man lyckas ta sig förbi Guif och vinna sin serie. Då slipper man troligen Sävehof i semifinal.

Jag gillar inte påfundet med slutspelserie. Känns som en nödlösning för att försöka få till fler matcher. Men istället för slutspelets spänning och puls, fortsätter transportsträckan ett litet tag till, om än i en intressantare form. Dessutom går ju lagen in med en viss poäng i sina serier beroende på elitserieplacering. 3,2,1,0 är dem poängen man tilldeles in i slutspelserien. I detta fallet innebär det att Malmö och Drott går in med 0 poäng. Om dessa båda lag ska kunna skrälla krävs nästan att man vinnar alla sina matcher i serien vilket är otroligt svårt för vilket lag som helst. Då känns det mer intressant och rättvist att spela en kvartsfinal i bäst av fem matcher.

Allt nytänk är bra. Handbollen behöver spela fler intressanta matcher, därför var det helt rätt att testa slutspelserien. Men det viktga nu är att inte låsa sig fast vid den. Ge den denna säsongen också, på sin höjd även nästa. Men om succén fortsätter att utebli så är det läge att återgå till traditionellt kvartsfinalspel!

En annan sak som slår mig är hur otroligt ogenomtänkt handbollens spelprogram många gånger är. Ta bara elitseriens sista tre omgångar som ett exempel. Dessa spelades på sex dagar. Sen går vi in i slutspel och kvalserie mitt under brinnande semifinalspel i hockeyn. Dessutom startar snart allsvenskan i fotboll. Medan Thomas Axnér fortfarande bloggade för Skånskan i höstas var han inne på att vi måste anpassa vår säsongstart så att det inte krockar allt för mycket med hockeyns start och fotbollens slutskede. Jag tycker detsamma gäller nu på våren. Vi har redan världens längsta försäsong så varför inte undvika tre matcher på sex dagar och istället förlänga säsongen. Handbollen är ju en sommar olympisk sport så det är ju inte på något sätt konstigt om man spelar sm-final sista helgen i maj och nästa års serie börjar månadsskiftet augusti-september.

För att återgå till årets slutspel så tror jag som sagt att semifinalerna blir Sävehof-Lugi och Guif-Skövde. I så fall pekar allt på en final mellan Sävehof och Guif. Sävehof visade klassen i slutet på elitserien och med tanke på att man har hemmaplansfavör i en eventuell femte semifinal har jag svårt att se att Lugi ska slå ut Sävehof.
Guif är på samma sätt ett av seriens bästa hemmalag, och jag tror inte att Skövde vinner uppe i Eskilstuna.
Den som lever får se!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0