Media

Det är väldigt populärt bland handbollsbloggare att på ett kritiskt sätt beskriva handbollens begränsade utrymme i media. Jag har till exempel själv varit inne på ämnet tidigare.

Låt oss klargöra en sak först. Handbollen hamnar en bra bit efter fotbollen och hockeyn i popularitet. Därmed får vi också acceptera att utrymmet i media blir sämre. Det jag ställer mig frågande till så här 1,5 månad efter vm är hur utrymmet kan variera så oerhört som det gör!

Jag förstår givetvis att ett vm på hemmaplan är bra mycket större än en elitserielunk. Men om nu alla nationella medier ansåg det berättigat att fylla spalmeter efter spaltmeter under de veckor vm varade så måste dem ju någonstans tro att där finns ett intresse för handbollen. Varför skulle det intresset vara så oerhört mycket mindre rent generellt bara för att vm tar slut?

Vi har många duktiga handbollsskribenter i det här landet. Synd bara att somliga av dem verkar ha blivit så totalt slutkörda av vm att dem nu har tystnat. Jag tänker kanske framförallt på Åsa Josefsson på Expressen som skriver trevliga artiklar och som dessutom har en läsvärd blogg på expressens hemsida. En blogg som varit stendöd ända sedan vm tog slut. Detta gäller till viss del även Jan Gustafsson på Sydsvenskan. Han har efter hand kommit igång igen, men hans blogg uppdaterades oftare under hösten.

Media har inget ansvar gentemot handbollen att skiva om den. Men jag kan undra hur man resonerar när man kan skriva helsidesartiklar inför en allsvensk fotbollsmatch eller en elitseriematch i hockeyn, när handbollen oftast inte ens får en liten notis om läget i lagen inför match. Är intresset verkligen så dött hos gemene man, eller är det bara det att gemene man inte får chansen.

Jag vidhåller dock att de största syndarna är handbollsklubbarna själva! Om inte dem är villiga att sprida information kring sina lag och sin verksamhet kan man heller inte räkna med att andra är det. Ni som följer den här bloggen vet att jag sedan en tid tillbaka starkt kritiserat H43:s hemsida. Dålig uppdatering och knapphändig information gör det tråkigare för mig att följa mitt favoritlag. Och i det moderna datorsamhället är detta förmodligen den viktigaste informationskanalen.
Hur det ser ut på andra klubbars hemsidor vet jag faktiskt inte då jag inte gjort min research så att säga. Men jag tror faktiskt inte att H43 är sämst.

Handbollen har länge varit en skyddad verkstad där man jobbat på sitt sätt. Utan nytänkande eller banbrytande ideér. Kritik som kommit har oftast tystats ner. Ska det nu på sikt till en proffsliga gäller det att börja jobba på ett helt annat sätt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med dig om detta med hemsidan.

Tog upp detta på arr årsmöte i H43 men det verkade

som man inte förstod vad jag menade.

Inte för att andra klubabrs hemsidor är bättre men vi kunde ju vara bäst i något.

När det gäller press och tv så är det min bestämda uppfattning att det i första hand är vad den enskilde jounalisten

ät intresserad av som styr och när det gäller tv

i andra hand hur långt från Stockholm som det utspelar sig.

I Stockholm är det hockey och fotboll som gäller.



2011-03-12 @ 15:57:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0