Krampaktig seger

H43 gjorde vad man skulle mot Stavsten och vann med 32-29. Men segern satt hårt inne och spelet lämnade en hel del övrigt att önska. Lite krasst kan man uttrycka det att det är tur att dem allsvenska lagen inte är bättre!

För en gång skull kändes det faktiskt som att det offensiva spelet överglänste det defensiva. Man hade i början av matchen otroligt svårt att få grepp på Stavstens anfallspel och insatserna i försvaret kändes lite halvhjärtade. Om motståndarnas niometerspelare får lov att komma in på sju meter och skjuta gång på gång, då är det alldeles för dåligt.

Stavsten gör en taktiskt bra match. Man punktar Zoran hela matchen och gör det man är bra på i övrigt. Ett tag i första halvlek leder man med fyra mål. Och det är inte förrän H43 får bättre ordning på sitt försvarspel i slutet på första halvlek som man går ikapp och förbi!

Jag bad inför matchen om en fortsatt ödmjuk inställning i matcherna. Tyvärr tycker jag inte att det verkade vara fallet på alla händer. Försvarspel handlar mycket om inställning, och det var där det brast som mest idag.

Jag har efter 32 elitseriematcher och nu 2 kvalseriematcher mer och mer klart för mig vilka spelare jag vill ha kvar i H43 och vilka jag ser ska få lämna. En sån redogörelse kommer också så småningom från mig, men jag vill inte skriva om det mitt i brinnande kval. Däremot säger jag gärna att jag tycker Petter Strömberg gör sig förtjänt av allt mer speltid på linjen. Han är offensivt minst lika bra som Jens Eriksson, dessutom tycker jag han är rörligare och mer följsam bakåt. Dessutom är han ung och med utvecklingspotential.

Christoffer Fors har den senaste månaden varit H43:s bäste utespelare efter Zoran Roganovic. Idag gör han en ny stormatch. Bäste målskytt, säker i läget och mer delaktig i spelet än någonsin kändes det som. Stoffe håller defenitivt elitserieklass nu, och fortsätter den här utveckling så kommer det inte att dröja så himla länge förrän han är och knackar på landslagsdörren!

H43 har fått en bra start på kvalserien. Men det finns en del att få ordning på. Men framförallt, med rätt inställning kommer man långt. Med rätt inställning släpper man inte in 29 mål på hemmaplan mot allsvenskt motstånd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0