Elitseriespurt

Landslagsuppehållet är avklarat. Sverige tog sig verkligen i kragen och visade ett helt annat spel i söndags på hemmaplan. 26-21 blev det till slut, men ett tag var ledningen så stor som 11 mål. Sverige är nog i praktiken klart för em nu. Man har råd med förlust i bortmatchen mot Montenegro i juni.

Med em-kvalet avklaret vänder jag blickarna mot elitserien. Det är nu allt ska avgöras! De sista 3 omgångarna ska spelas under 6 dagar. På måndag kväll vet vi hur det slutar!

För H43:s del börjar man med bortamatch imorgon mot Sävehof. Och egentligen så är det väl inget och åter inget som talar för H43 i den matchen. Men av någon anledning så tror jag på fullaste allvar att H43 kan skrälla här. Anledningen är att Sävehof på nytt har ett ganska tufft matchande bakom sig. Framförallt matcherna i Cahmpions League suger musten ur spelarna, hur roliga dem än må vara. Och dessutom undrar jag hur motiverande det är att möta H43 en onsdagkväll! Hammarby slog ju faktiskt Sävehof tidigare i år när Sävehofspelarna gjorde en mindre inspirerad insats! Nåja, jag får nog anledning att återkomma till denna matchen imorgon!

Ikväll väntar tre stycken intressanta matcher. 5 av 6 lag ikväll har ett streck man vill vara på rätt sida om.
Hammarby möter Ystad i Stockholm. Hammarby slåss för att undvika kval och Ystad för att ta sig till slutspel. Blir nog en tuff match, men jag sätter min peng på Hammarby. De har haft en fin formkurva under våren och ser allt bättre ut, dessutom presterar Ystad sällan bra i två matcher på raken.

I lund väntar skånederby. Lugi-Kristianstad. Normalt sett ska Lugi vara det bättre laget här, men idag är man också det lag som har minst att spela för. Visst är det bättre att komma 3:a än 4:a men förutsättningarna inför slutspelet blir desamma. Kristianstad däremot försöker undvika kvalserien och lär göra allt för att klara det. Oftast är det då man presterar som bäst, men tyvärr är det inte så snyggt att titta på. Hoppas vi slipper se några överfall på planen ikväll.

Och så har vi då Lindesberg-Drott. Tror aldrig jag haft ett sånt intresse för en elitseriematch när inte H43 spelar som jag har ikväll. Kollar man på restprogrammet är detta Lindesbergs stora chans, på pappret ska tilläggas. Lindesberg har verkligen hittat något på slutet och har till skillnad från H43 allt att vinna. För en månad sedan var man närmast uträknade och jag är ganska säker på att spelarna vill göra allt för att ta chansen som uppstått. Drott får nog räknas lite som årets stora besvikelse. Man var sekunder från ett sm-guld förra säsongen och har egentligen ett på pappret ännu bättre lag i år. Nu slåss man för den sista slutspelsplatsen och måste nog vinna ikväll för att chansen ska leva kvar. Drott har faktiskt varit bättre på bortplan än hemmaplan i år så låt oss hoppas att dem vinner ikväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0