Derbyseger och förlust i em-kvalet

Jag vet om att jag är dålig på att skriva om H43/Lundagårds damer här i bloggen. Och för att inte riskera att få FI efter mig vill jag poängtera att jag absolut inte har något emot damhandboll. Snarare handlar det om att tiden inte räcker till för att följa ytterliggare ett lag så pass intensivt som jag följer H43:s herrar.

Hur som helst besegrade H43/Lundagård Lugi vid gårdagens derby och då förtjänar dem givetvis ett omnämnande här på bloggen. Skön seger så klart, men det ska erkännas att Lugi vilade både Sabina Jacobsen och Maria Adler. Oavsett vilket så är det jättebra att avsluta årets elitserie med en seger och ta med sig positiva känslor inför kommande kval. Ett kval man verkligen bör vinna.

 H43/Lundagård vimlar av jättetalanger. Och kanske framförallt Vanessa Tellenmark och Ebba Engdahl. Den förstnämnda räknar jag med att se i landslaget inom bara något år, så bra är hon. Men för att hon ska fortsätta utvecklas och för att H43/Lundagård ska kunna ta ett kliv till så skulle hon behöva ytterliggare någon eller några lekkamrater. Under året har det varit alldeles för lätt för motståndarna att punktmarkera Vanessa Tellenmark för att få stopp på H43/Lundagårds spel.

Herrarna spelade ju som bekant em-kval mot Slovakien igår. En långa stunder mycket blek insats ledde till förlust med 23-21. Och framförallt niometerspelarna ska rannsaka sig själva efter gårdagens insats. Kristian Svensson och Johan Jakobsson som ersatte Kim Andersson och Oscar Carlén gjorde vad dem kunde efter förutsättningarna.. Däremot dem etablerade spelarna i Dalibor Doder, Jonas Larholm och Kim Ekdahl Du Rietz bör ha tittat sig i spegeln igår kväll och frågat sig om dem verkligen gjorde vad dem kunde!

Nu är en förlust på bortaplan mot Slovakien i ett em-kval inte hela världen. Och det som kan ses som positivt i sammanhanget är att man trots allt bara förlorar med två mål. Och då kan man troligen inte spela mycket sämre än så här. Bryt ihop och kom igen så slår vi Slovakien på hemmaplan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0