Bottenstriden

Det återstår 5 matcher på 3 veckor av årets elitserie. För alla oss supportrar som håller på lag kring olika streck i tabellen ställs nu allting på sin spets. För oss H43:are handlar allt nu om laget ska undvika direkt nedflyttning eller inte.

Jag ska erkänna att jag inte riktigt var beredd på att H43 skulle hamna i den här situationen. Det såg ganska bra ut under december månad innan vm-uppehållet. Man hittade en stabil plattform. Man vann sina hemmamatcher och gav dem flesta lag i serien ett bra motstånd. Man höll Lindesberg på ett ganska betryggande avstånd. Men efter vm-uppehållet har man tyvärr inte alls kommit upp i klass. Och jag förstår inte riktigt varför då jag tycker att dem individuella prestationerna snarare blivit bättre. Men kanske är det då på bekostnad av ett fungerande kollektivt spel!

Kanske är det så att vissa av H43:s tongivande spelare lämpar sig bättre för toppstrid än bottenstrid. Jag tänker då närmast på Zoran Roganovic och Daniel Lindqvist. Två spelskickliga spelare som verligen vill spela handboll och gärna bjuda på artisteri mellan varven. Jätteroligt att titta på, men i ett utsatt tabelläge livsfarligt. Daniel Lindqvists idiotiska inspel med 10 sekunder kvar mot Redbergslid kommer att sitta länge på min näthinna! I situationen H43 befinner sig i gäller det istället att spela tråkigt och effektivt. Vårda bollen och se till att motståndarna får så lite möjligheter att kontra som möjligt!

H43 har i nämnd ordning kvar att möta: Guif, Hammarby, Sävehof, Alingsås och Skövde. Här tror jag verkligen att man vinner mot Hammarby, men sen ser det värre ut. Kanske kan man om man får till det slå Alingsås på hemmaplan också. Men vi utgår från en seger och att man landar på 18 poäng.

Lindesberg har: Malmö, Aranäs, Drott, Kristianstad och Lugi. Man har troligtvis en god chans att slå Malmö och Drott på hemmaplan, medan Aranäs och Kristianstad på bortaplan bör bli en övermäktig uppgift. Om man slår Malmö och Drott hamnar man på 16 poäng inför mötet med Lugi. Jag har varit inne på det förut och slår här fast att H43 kan komma att bli helt beroende av Lugi i sista omgången.
I nuläget har H43 betydligt bättre målskillnad än Lindesberg vilket gör att Lindesberg troligen måste gå förbi rent poängmässigt. Dock ska vi komma ihåg att H43 har svåra bortamatcher mot topplag. Storförluster där och målskillnaden kan försämmras oerhört snabbt!

Som jag ser det är det fortfarande fördel H43. Men det kommer att bli tre jobbiga veckor att följa som supporter. Och det jobbigaste av allt är kanske vetskapen om att det bästa som kan komma ur detta är 10 nervpressande kvalseriematcher. Nåja, det är i såna matcher idrotten är som allra bäst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0