Truppen, mittnior

Dags att titta lite närmare på de mittnior som finns att tillgå inför nästa säsong.

Just på mittnio har jag länge efterlyst förstärkning. H43 har sedan Calle Tagesson lämnade skrikit efter en spelare som verkligen kan styra upp anfallspelet. Den gångna säsongen delade till stora delar Johan Brännberg och Daniel Lindqvist på sysslan. Och resultatet kan väl kanske sammanfattas med höga berg och djupa dalar. Men framförallt en total avsaknad av trygghet i speluppbyggnaden.

Inför den kommande säsongen känns det som om vi har ett överflöd på just mittnio och till viss del ställer jag mig frågande till att man i sista stund förlängde med Johan Brännberg när man redan värvat Fahrudin Zaimovic som defenitivt får ses som en förstärkning och förstavalet på positionen i mina ögon. Dessutom hade man redan innan värvat Adam Sandgren som ett riktigt framtidsnamn och bredvid Zaimovic känns det som om han behöver få speltid för att utvecklas. Har lite svårt att se Johan Brännbergs roll i detta. Finns ju en ganska stor risk här att en spelare som fått mycket speltid de senaste två säsongerna plötsligt får nöta bänk.

Hur som helst så känns Fahrudin Zaimovic precis som jag skriver ovan som nummer ett på positionen för mig. Har alltid gillat honom och det ska bli kul att se hur han lyckas i H43. Han har ett bra skott, är duktig på genombrott och har ett fint rörelsemönster tillsammans med en bra blick för spelet. Han största uppgift blir att sätta Zoran Roganovic i bra lägen så att Zoran nästa säsong slipper att skapa lägena för sig själv.

Bakom Zaimovic är jag mycket nyfiken på Adam Sandgren. Men samtidigt är han fortfarande mycket ung och kanske ska vi inte ha alltför stora förhoppningar på någon succé redan denna säsongen.

Johan Brännberg är ingen dålig handbollspelare på något sätt ska jag kanske poängtera och är givietvis en tillgång som ett komplement. Johan har haft förtvivlat svårt att blomma ut under två säsonger nu, men han får gärna överraska mig den tredje säsongen gillt.

Alexander Ekdahl finns också som mittnia, men han får nog finna sig att tillbringa den största delen av säsongen på läktaren.

Sammanfattningsvis tror jag på lyft just på mittnio. Ett lyft som måste till. H43:s anfallspel går alltför ofta på kryckor och då behövs det någon som tar tag i taktpinnen. Med rätt spelartyper gäller det nu för Tomas Westerlund och Thomas Sivertsson att hitta en spelidé som fungerar.


Kommentarer
Postat av: Birger H

Oskar.



Väntar du med högerniorna för att du inte är säker på om Zoran skall vara kvar?

2011-06-27 @ 11:24:50
Postat av: Erik

Kul att vi fått en blogg som handlar om vårt lag. Roligt om det också kan bli en diskussion under säsongen. För är det något vi redan nu vet så är det att det kommer att finnas olika åsikter om spelare, taktik, anfallsspel, domarna.Så låt mig börja med att dikskutera din syn på mittniorna Oscar.Det är roligt att vi fått två nya bra mittnior som ökar konkurrensen men jag tycker du nedvärderar Brännberg. Han var trots allt trea i den interna skytteligan och MEP-poängen och har erfarenhet av elitserien (är trots allt skillnad mot allsvenskan och div 1). Fahrudin är duktig och jag tror att det kommer att stå mellan dessa två, eller rättare sagt vi behöver två mittnior. I mina ögon är det Fahrudin och Brännberg. Sandgren är en talang men får nog vänta något år innan han blivit varm i elitserietempot.

Problemet med mittniorna är nog i första hand att de skall våga ta egna initiativ och inte för ofta lämna över ansvaret till Zoran.Då kommer också Zoran (och H43) att växa.

Vi syns på läktaren!!!!

2011-08-18 @ 00:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0