Truppen, högersexor

Vi går vidare i min inventering av truppen. Nu har vi kommit till högerkanten.

I mitt förra inlägg skrev jag att jag kanske inte var helt tillfreds med vad mittsex positionen har att erbjuda. Tyvärr är det väl så att jag är ännu mer tveksam när det gäller våra högersexor.

Inför förra säsongen värvades Fredrik Creutz från Hammarby och Kalle Björkman från Elverum. Dessa båda skulle då ersätta Thomas Axnér som slutade. Frånsett ett par matcher har dessa båda herrar haft mycket svårt att övertyga.

Kalle Björkman gjorde riktigt bra ifrån sig under några säsonger i Norge. Om jag inte minns fel blev han till och med framröstad som ligans bästa högersexa vid något tillfälle. Därför hade i alla fall jag ganska höga förhoppningar på honom när han kom till H43. Kalle är lite grann den gamla typen av kantspelare, liten och kvick. Han är ofta bra med i kontringspelet och borde på så sätt synas ganska flitigt i målprotokollet. Problemet är att han under den gångna säsongen troligtvis låg på omkring 50% missade avslut. På tok för dåligt. Här måste Kalle bli bättre. Kommer han upp på en målprocent på omkring 80% så kan det bli bra, detta gäller både vid kantavslut och kontringsavslut!

Fredrik Creutz är en mer modern högerkant. Lång och stor och jag skulle vilja se honom komma in mycket mer i banan, utnyttja sin längd och skjuta utifrån. I övrigt behöver väl även han öka sin målprocent. Liksom Kalle är han en duktig kontringspelare och jag hoppas att det är fler än jag som njutit av hans fantastiska förmåga att i flykten ta ner Espens utkast med en hand när man tror att bollen är på väg långt ut över sid eller kortlinje.

Högersex postionen känns väldigt osäker. Men jag tror nog att både Kalle och Fredrik vill prestera bättre än vad var fallet den gångna säsongen. Gör de det så ser situationen trots allt helt okej ut. Det är på intet sätt några dåliga handbollspelare vi pratar om.

Ska också passa på att konstatera att det verkar som om jag får rätt i mina spekulationer om att Nemanja eventuellt hamnar i Lugi. I dagens Sydsvenskan berättar Nemanja att han ska träffa Lugi för att diskutera ett eventuellt kontrakt. Skulle kännas jättekonstigt att se Nemanja i Lugis tröja nästa säsong, men jag kan inte påstå att jag klandrar honom om han går dit. Det var H43 som valde att inte förlänga kontraktet med honom. Och Nemanja har bestämt sig för att bo kvar i Lund med sin familj, givetvis vore det skönt för honom att slippa pendla!


Kommentarer
Postat av: Maria

Är glad för att det verkar lösa sig för Nemanja, men jag håller med dig, det kommer kännas väldigt konstigt att se honom i vinrött... usch!

2011-06-08 @ 22:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0