Lite om Lugi

Tänkte faktiskt avbryta min serie om nästa års trupp för att skriva några rader om vår käre lundakonkurrent som somliga vill kalla för storebror. Själv hävdar jag envist att vi inte ens är släkt!

Det händer nämligen en del saker i Lugi. Jag har tidigare flaggat för att Lugi kan vara en utmanare till sm-guldet nästa år. Nyförvärven Albin Tingsvall och Kristian Meijer spetsar laget ytterliggare och känslan var att om Kim Ekdahl Du Rietz bara stannade så hade det blivit riktigt bra. Jag var också säker på att Kim EDR skulle stanna, men nu verkar det inte bli så. Dessutom ryktas det att Mikael Söndergaard och Björn Nordmark söker sig från klubben.

Det intressanta med detta för en H43:are är vilka jag skulle kunna tänka mig förstärker Lugi nu när man tappar vissa spelare. Och jag vill med en gång poängtera att detta helt och hållet är mina egna spekulationer och alltså inget rykte jag har hört. Men vad sägs om Nemanja Milosevic och Olof Ask. Usch, skulle vara jobbigt att se dem i den vinröda tröjan.

Så varför tror jag nu detta. Om vi börjar med Nemanja så vet Thomas Axnér precis vad han får. Redan som spelare i H43 uttalade sig Axnér ofta i mycket positiva ordalag om Nemanja. Dessutom kan han ses som en ersättare både för Björn Nordmark och till viss del Kim Ekdahl Du Rietz. Givetvis fyller han inte ut Kims kosytm helt och hållet och hans absoluta styrka som handbollspelare finns i defensiven. Dessutom tror jag att Lugi är det bästa alternativet rent socialt för Nemanja. Han har tillsammans med fru och barn rotat sig ordentligt i Lund de  senaste åren och vill säkert inte slita upp familjen alltför mycket.

Olof Ask nämnde jag som mitt drömnyförvärv till H43 inför kommande säsong då han inte får fönyat kontrakt med Ålborg. Olof själv säger att han helst hade stannat ett eller ett par år till ute i Europa, och annars så är det skåne som gäller. Och eftersom marknaden i Europa är mer mättad nu jämfört med ett par år sedan så ligger det nära till hands att det blir skåne för Olof. Och H43 blir det alltså inte som redan spikat nästa säsongs trupp. Kristianstad gjorde i dagarna klart med en annan mittsexa och Ystad har gjort klart med Martin Bager. Återstår då Malmö och Lugi. Malmö skulle kunna vara ett alternativ och då skulle han återförenas med barndomskompisarna Oscar Jensen och Sebastian Geisler. Men Malmö har redan Mirsad Pecikosa och nämnde Geisler på denna position och är knappast i behov av att förstärka. Det är däremot Lugi som redan blivit av med Kim Johansson, och nu ryktas alltså även Björn Nordmark försvinna. I så fall förstärkar Olof Ask Lugis anfallspell rejält på en position där man varit svaga offensivt tidigare.

Kan också passa på att nämna att Gustaf Ekström som inte fick förnyat kontrakt med H43 har skrivit på för två år i Lindesberg. Blir nog perfekt för Gustaf att ta ett år eller två i allsvenskan och växa med mera speltid! Lycka till i Lindesberg Gustaf!

Kommentarer
Postat av: låga odds

Nu blir det definitivt åka ur/kval för H43 när Zoran

väljer IFK Kristianstad !

2011-06-04 @ 23:07:40
Postat av: Oskar

Det ryktet florerar lite varstans just nu. Zoran har sedan han kom till H43 medfört massor av rykten. Vi får väl se.

2011-06-06 @ 09:30:36
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0