Em-klart och lite rykten

Sveriges herrar tog den nödvändiga poängen som man saknade vid gårdagens bortamatch mot Montenegro. Därmed är man klara för Em i Serbien i januari nästa år.

Det var egentligen aldrig något snack igår. Montenegrinerna höll målmässigt hyffsat jämna steg under den första halvleken, men svenskarna hade hela tiden något eller några måls försprång. I andra halvlek rann det sen iväg och segersiffrorna skrevs till klara 39-28.

Sverige saknade en del spelare på grund av skador. Men istället klev andra fram. Bäst i Sverige var troligtvis Kim Ekdahl Du Rietz och Niklas Ekberg av utebspelarna. Dessutom var Andreas Pallicka mycket duktig i målet.

Montenegro kom till spel med ett ungt lag då många av de äldre och lite mer rutinerade spelarna valde att vila. Bland annat spelade inte vår egen Zoran Roganovic som annars är självskriven i Montenegros landslag.

Och appropå Zoran så har ett rykte cirkulerat ett tag i handbollskretsar, framförallt dem med skåne anknytning. Ryktet gör gällande att Zoran skulle vara på glid över till IFK Kristianstad. Min egen tanke från början var att Zoran medfört ett och annat rykte ända sedan han kom till H43 år 2003. Duktiga spelare är attraktiva på marknaden och omhuldas ständigt av rykten, och i fallet Zoran är detta knappast något nytt. Snarare är det anmärkningsvärt att han trots alla rykten stannat i H43 år efter år.

Dock verkar det denna gången som om det finns någon form av substans i det hela. På en annan blogg har det diskuterats i kommentaterfältet angående ämnet, och då blogg innehavaren själv skriver att det finns viss substans i ryktet så är nog så fallet. Bloggen heter Skånehandbollen och är en utmärkt handbollsblogg för övrigt, besök den gärna här: http://skanehandbollen.bloggagratis.se/

Om jag spekulerar lite så tror jag i slutändan att Zoran stannar i H43. Varför skulle han efter så många år i klubben plötsligt svika sitt H43 hjärta. Men jag kan också tänka mig att Zoran efter den gångna säsongen är ganska trött på bottenstrid. Och då han förstår att H43 inte har råd att förstärka på ett sådant sätt att laget med säkerhet kan befinna sig högre upp i tabellen kommande säsong så kittlar säkert tanken att gå till ett annat lag som i mycket större grad kan vara med och slåss om en slutspelsplats.

Dessutom tar Zoran upp ett rejält utrymme i H43:s ansträngda lönebudget. Klubben ser kanske en möjlighet till lite ekonomisk andhämtning genom att exempelvis låna ut Zoran till Kristianstad en säsong. Kristianstad har alla ekonomiska möjligheter som H43 inte har, och eftersom Zoran sitter på ett långtidskontrakt skulle säkert klubbledningen se till att få duktigt betalt av IFK Kristianstad om en övergång mot all förmodan skulle bli verklighet.

Jag vill poängtera att allt ovanstående baseras på rykten jag hört och mina egna spekulationer. Jag har alltså ingen aning om sanningshalten.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att om Zoran lämnar är det olyckligt på så många vis. Rent sportsligt blir nedflyttningshotet alltmer kännbart. Och även om det skulle ge andhämtning i lönekostnader så försvinner Zorans attraktionskraft gentemot sponsorer och publik. SNÄLLA ZORAN, STANNA!

Kommentarer
Postat av: Kula

Betr. landskampen håller jag inte med dig om Kim Ekdahl Du Rietz. Han var som i klubblaget, bra halva första halvleken, därefter nästan osynlig. Tror att han måste mogna och skärpa sig mycket för att lyckas i proffslivet. Niklas Ekberg, ja suverän, men överglänstes av Kim Andersson som visade vilken bra handbollsspelare han egentligen är. Bra skytt men framförallt blick för spelet! (där har Kim Ekdal... mycket att lära) Betr, H43 och Zoran tror jag t.o.m. det kunde gynna H43 om Zoran lämnade. Jag anser att han tar för stor plats idag och hindrar de yngre spelarna att stiga fram (säkert helt omedvetet), dessutom blir ju han, liksom vi alla, äldre. Tror att hans bäst före datum har passerat. Nej, släpp Zoran och låt de andra spelarna blomma ut!

2011-06-10 @ 07:55:40
Postat av: Birger H

Kristianstad vill nog gärna ha Zoran men det skulle fövåna mig mycket om han lämnade H43.

Nä, denna gång tror jag du är ute och cyklar Oskar.

Ditt resonemang om att låna ut Zoran en säsong verkar tunt, skulle han komma tillbaka till Allsvenskan säsongen efter?

Det skulle nog kosta er än det smakar för H43 och det tror jag att klubben förstår, annars är man illa ute. Både publik och sponsorer skulle börja fundera.

2011-06-10 @ 09:22:43
Postat av: Sigge

Tror inte heller Zoran lämnar, i så fall hade han kunnat spela i en bättre liga än den svenska. Håller inte heller med om att H43 skulle gynnas av att han lämnade klubben. Snarare är det så att det är han som (till stor del) har hållit kvar H43 i elitserien år efter år.

2011-06-10 @ 10:17:24
Postat av: ajvar

Handlar det bara om att stanna kvar på nåder i elitserien år efter år, har inte H43 andra ambitioner än så? Jag håller med Kula om att man bör släppa fram de yngre spelarna, men det är inte Zoran som bör lämna, det finns att antal andra kandidater som herrelit borde inse att dessa spelare har gjort sitt inom elithandbollen!

2011-06-10 @ 11:33:06
Postat av: Oskar

Zoran är en ledargestalt och H43:s ryggrad såväl på som utanför banan. Jag vill poängtera att jag inget hellre vill än att han stannar. Visst tar han mycket plats men en spelare som han måste få göra det också. Och när jag skrev om en utlåning handlade det om en ren spekulation. Håller med dig Birger, troligtvis hade det handlat om allsvenskan när han kommit tillbaka!

2011-06-10 @ 21:03:17
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2011-07-20 @ 09:41:23
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0