Truppen 2011-2012, sammanfattning.

Jag har tidigare inventerat truppen i sju delar, position för position. Nu tänkte jag ge mig på en sammanfattning av läget inför kommande säsong. Detta blir också den åttonde och sista delen om truppen.

Från den gångna säsongens trupp har endast tre spelare lämnat. Andreas Bamberg, Ola Anto och Nemanja Milosevic. I mina ögon är förlusterna av de två förstnämnda som det utvecklat sig inte särskilt kännbara. Men då är förlusten av Nemanja å andra sidan desto mer kännbar.

Andreas Bamberg var kanske H43:s bäste spelare jämte Zoran Roganovic under inledningen av förra säsongen fram till den olycksaliga matchen mot Sävehof där hans korsband gick av. Kortsiktigt var alltså förlusten av honom mycket kännbar. Men allteftersom tiden gick så gick Christoffer Fors från klarhet till klarhet. Och i mina spekulationer är Stoffe Fors ännu bättre nästa säsong därför tror jag inte att vi kommer att sakna Bamberg något nämnvärt.

Ola Anto värvades som "försvarsgeneral" till H43. Inledningsvis bildade han också ett svårforcerat mittlås tillsammans med Jens Eriksson. Men egentligen var Ola bara bra i någon enstaka match i början på säsongen. Sedan hände något. När Nemanja gjorde comeback blev speltiden allt mindre och mot slutet var han oftast förpassad till läktaren.

Nemanja Milosevic har gjort åtta säsonger i H43. Och allt eftersom tiden gått har han visat vilken tillgång har är framförallt defensivt. Jag är livrädd inför kommande säsong när det gäller H43:s försvarspel då jag inte längre ser någon tydlig ledargestalt defensivt. Nemanja är den av de flyktande spelarna vi garanterat kommer att sakna en hel del.

På nyförvärvsfronten finns Adam Sandgren, Martin Karlsson och Fahrudin Zaimovic. Två doldisar och en lite mer namnkunnig spelare.

Om vi börjar med Fahrudin Zaimovic som jag ser som den något mer namnkunniga spelaren så är jag övertygad om att han tillför ytterliggare en dimension till H43:s anfallspel. Han har i sina tidgare klubbar spelet mycket som vänsternia men jag är övertygad om att han med sitt fina rörelsemönster, sin speluppfattning och sitt skott är en alldeles utmärkt mittnia.

Adam Sandgren är mest värvad för framtiden. Ung och utvecklingsbar och ska väl egentligen inte glädja oss supportrar något nämnvärt redan i år. Men jag hoppas att Adam får några minuter här och där redan nu så han får känna på elitserien. Med Adam ska man skynda långsamt

Martin Karlsson känner jag inte till alls skulle jag vilja påstå. Men tror att han besitter en hel del egenskaper som linjespelare som Jens Eriksson och Petter Strömberg INTE besitter. Något mindre, mer rörlig och snabbare i fötterna.

Tittar man på truppen i sin helhet tror jag att det offensivt blir bättre till nästa säsong. Nyförvärvet av Zaimovic tillsammans med ytterliggare utveckling av unga spelare bör leda till ett bättre och mer varierat anfallspel.

Försvarspelet sätter jag däremot ett stort frågetecken till! Redan mot slutet av förra säsongen blev försvarspelet allt sämre. Varför kan man alltid fråga sig. Nu finns varken Nemanja eller Ola Anto kvar heller som får ses som de två mest renodlade försvarspelarna vi hade. Risken finns att H43 nästa säsong släpper in ett par mål mer per match jämfört med förra säsongen. Och då vill det verkligen till att anfallspelet är bättre.

Jag kan ifrågasätta vissa prioriteringar när man format den nya truppen. Man förlänger med Johan Brännberg på en postion där det redan finns tre spelare att tillgå. Man väljer att knyta upp Martin Karlsson på en postion där Jens Eriksson och Petter Strömberg redan finns. Däremot anser man sig inte ha råd med Nemanja Milosevic. Jag vet inte alls vad de enskilda spelarna har i lön. Men min tanke är att den kostnad som Brännberg och Martin Karlsson gemensamt medför kanske kunde gjort större nytta om man lagt den på att behålla Nemanja Milosevic istället.

Annars tror jag årets bästa nyförvärv finns utanför planen. När H43 lyckades knyta till sig Thomas Sivertsson som utvecklingsansvarig var det troligen det bästa man gjort sen man fick hit Zoran Roganovic. Thomas Sivertsson har tonvis med erfarenhet framförallt som spelare. Men han har också samlat på sig en hel del erfarenhet som ledare under sina år i Kolding i Danmark. Förhoppningsvis kan Thomas Sivertsson på ett bra sätt slussa in de yngre spelarna i sina roller. På så sätt borde H43 kunna få mer struktur i sitt spel. I den bästa av världar hade jag gärna sett Thomas Sivertsson som assisterande tränare fullt ut, men kan tänka mig att ekonomin satte stopp för det.

Så vad kan vi förvänta oss av den här truppen då. Ja det är knappast någon trupp som spelar sm-final i Malmö Arena den 12:e maj nästa år. Kvalserien får väl tyvärr ses som ett realistiskt hot även kommande säsong, men jag tycker nog att målet bör vara att undvika kval. Slutspel? Nja, knappast. Då ska banne mig allt klaffa i 32 omgångar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0