Olof Ask

När den gångna säsongen led mot sitt slut skrev jag ett antal inlägg om vilka nyförvärv jag vill se i H43:s tröja inför nästa säsong. Den jag allra helst ville se var Olof Ask som jag till med kalla för mitt dröm nyförvärv. Detta då jag visste att Olof inte skulle få förlängt kontrakt hos Ålborg i Danmark. Olofs kvalitéer som linjespelare hade lyft H43 minst en nivå i sitt spel. Detta i kombination med hans förflutna som spelare i just H43 gjorde att jag drömde om en övergång.

H43 spikade dock sin trupp tidigt och det enda nyförvärvet på mittsex stavades Martin Karlsson från allsvenska Hallby. Olofs namn nämndes sen ihop med såväl IFK Kristianstad som Lugi. Men istället har Olof nu val att skriva på ett treårskontrakt med allsvenska OV Helsingborg.

Att OV lyckas knyta Olof Ask till sig är mycket imponerande. Och på tre år dessutom. Tydligen lyckades man erbjuda Olof en bra helhetslösning med en hygglig lön kombinerat med ett arbete som slussar Olof in i den civila karriären som civilekonom. Något han är utbildad som redan innan tiden i Danmark.

Jag måste nu erkänna att jag på nytt är mycket besviken på lundaklubbarna och i synnerhet H43 som borde kunnat dra nytta av att Olof tidigare representerat klubben. Nu ska jag kanske akta mig för ta i med för stora ord när jag kanske inte har hela bilden klar för mig. Men att bli utkonkurrerade av en allsvensk klubb på detta viset är banne mig bedrövligt. Inte ska väl OV ha ett bättre kontaktnät i näringslivet än vad en elitserieklubb har.

Att H43:s ekonomi är allt annat än bra är något vi får leva med och acceptera. Men att man då går miste om möjligheterna att erbjuda andra lösningar till spelare som uppenbarligen är öppna för förslag är åt helvete. Är bara att beklaga att handbollsverige inte för njuta av en spelare i elitserien som varit på gränsen till landslaget under ett par år.

Kommentarer
Postat av: Världmästare på läktaren

H43 har under Olofs alla år som proffs hållit kontakten. Olyckligt nog bestämde sig Olof väldigt sent att han skulle komma tillbaka.

Så kan du förklara för mig hur en handbollsklubb ska agera, ska man försöka värva dom spelarna man vill eller ska man vänta på att ett utlandsproffs "kanske" kommer hem trots att personen flertalet gånger uppgett att han vill stanna utomlands?



OV har ekonomiska muskler (bättre än många elitserieklubbar) som gjorde att dom kunde erbjuda den bästa LÖNEN + ett arbete. H43 har det dåligt ekonomiskt men tänk på att LUGI också förlorade kampen.

2011-07-06 @ 09:31:57
Postat av: Oskar

Roligt att du reagerar. Det du skriver ger ju vissa förklaringar och jag skriver ju faktiskt också att jag kanske ska akta mig lite när jag inte har hela bilden klar framför mig. Som hängiven supporter blir man så klart besviken när ens lag går miste om de bästa spelarna.

Kanske har jag överskattat tron om Olofs H43 hjärta snarare. Och dessutom har jag förstått att Olof varit en riktig velpelle om han skulle kommit hem eller inte. Detta borde jag givetvis också tagit upp i mitt inlägg!

2011-07-06 @ 09:51:02
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/
Postat av: Världmästare på läktaren

Olof har inte velat fram och tillbaka. Han har varit tydlig mot H43 att han vill stanna utomlands i två år. Tyvärr gick det inte Olofs väg och han blev inte erbjuden något kontrakt utomlands. För H43 hade det varit bra om han stannat ett eller två år till utomlands då vi förhoppningsvis fått en stadigare ekonomisk grund att stå på.

Olof har hjärta i föreningen annars hade han inte behållit kontakten med klubben under alla dessa år.



F.Ö. tycker jag att du har många bra poänger i dina inlägg Oskar men tänk på att det finns olika förklaringar till varför föreningen gör som den gör och att allt inte kopplat till ekonomi. :)

2011-07-06 @ 13:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0