Vi är tillbaka

Det fanns en tid när ett vm silver sågs som ett misslyckande i svensk handboll. När gruppspelen var ren formalia och ett guld mest intygade att allt var som det skulle. Det var givetvis under eran med Bengan boys. En sån tid lär vi nog inte få uppleva igen då handbollen ser lite annorlunda ut idag. Men nu efter ca 10 år är vi äntligen på allvar tillbaka i världstoppen. Tack Sverige som gjorde en makalös insats mot Kroatien, och tack Danmark som gjorde sin plikt mot Argentina!

Äntligen spelar vi om medaljer igen. Och det finns så många i och omkring detta landslag som jag unnar denna framgången. Nu har dem täppt till truten på oss tvivlare!

Dalibor Doder och Johan Sjöstrand. Där har ni dem två enskilt största orsakerna till segern mot Kroatien. Annars är Sveriges styrka just nu laget. Det kliver fram nya matchvinnare hela tiden. Kim Ekdahl Du Rietz i lördags, Dado igår! Lugispelare båda två i grund och botten, men okej då för denna gången!

Innan det är dags för semifinalspel har man kvar att möta Danmark på tisdag inför en fullsatt kokande Malmö Arena. Eller? Det var ju så det var meningen att bli. Tidernas match lite grann. Sverige-Danmark inför 11000 åskådare, där hälften är svenskar och hälften danskar. Problemet är ju bara att båda lagen har varit "för" bra!
Matchen på tisdag handlar förvisso om vem som blir gruppsegrare och troligen därmed slipper möta Frankrike i semin. Men jag tror att både Staffan och Ola likaväl som Ulrik Wilbeck kanske vilar några spelare som är mycket slita och kanske där är någon med en lättare skadekänning!
Nu tror jag ändå att det alla gånger blir en bra match, men kanske inte så vansinnig som den kunnat bli annars!

För svenskarnas del hoppas jag framförallt att man vilar Jonas Källman. Sista kvarten igår var han otroligt trött och så närmast ut att behöva syrgas. Nä låt Fredrik Petersen ta över så kommer han igång samtidigt som Källman blir lite fräschare till helgen.
Speltid på Fredrik Larsson kan ju vara lämpligt. Och Mattias Andersson i mål.
Det gäller att matcha klokt nu för till helgen måste dem bästa spela precis så mycket dem bara orkar. Och dessutom måste dem göra det bra!

Hur det går längre fram i vm vill jag inte spekulera i just nu, det tar vi när det närmar sig. Just nu vill jag bara njuta av att svenska handboll fått sig ett otroligt lyft. Draget kring matcherna liknar igenting jag varit med tidigare i sverige. Den massmediala uppmärksamhet är enorm. Och jag hoppas så innerligt att åtminstone en liten bråkdel av detta kan leva kvar i elitserien efter vm. Och det är ju faktiskt lite grann upp till oss supportrar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0