Nu går vi för bronset

Sverige räckte inte riktigt till mot Frankrike. Men jag tycker defenitivt att man faller med flaggan i topp. Man förlorar helt enkelt mot ett bättre lag!

Jag skrev inför matchen att om vi ska ha en chans måste Johan Sjöstrand var minst lika bra som tidigare i vm. Istället gör han tyvärr sin sämsta insats under turneringen. Inte mycket att säga om, alla måste få ha dåliga dagar. Otur bara att det blev så otajmat!

Sveriges brist på linjespel framåt är ett ständigt problem. Arrhenius gör ett par viljemål på slutet, men annars är det totalt nattsvart. Den här positionen måste verkligen förbättras inför kommande mästerskap!

Man är alltså så nära som 24-26 med ca 4 minuter kvar när man åker på en utvisning på Oscar Carlén. Då orkar inte sverige fullfölja den upphämtning man påbörjat. För ett tag i mitten på andra halvlek såg det ut som om det skulle rinna iväg. Man ändrar då försvar till 5-1 med Jonas Källman som riktad spets mot Karabatic. Detta blir mycket lyckosamt och om jag inte missminner mig går sverige på 10 minuter från 17-24 till 24-26.
Man kan alltid ha synpunkter på att ändringen av försvar kom för sent. Men hade man gjort det tidigare hade också Frankrike fått mer tid på sig att hitta ett motdrag!

Framåt förtjänar framförallt Oscar Carlén och Kim EDR ett gott betyg. Tänk vilka två unga ytternior vi har här att bygga på för framtiden. Tillsammans med Johan Sjöstrand och Niklas Ekberg har vi här spelare som borde kunna utgöra stommen i vårt landslag i 10 år framöver!

När det gäller Kim EDR börjar jag dock bli jävligt trött på hans gnäll över att publiken är dålig. Du är snart välkommen tillbaka till elitserien så ska du få se hur jävla roligt det är. Jag kan i sak hålla med om att vi svenskar kan vara trista, och framförallt lite medgångssupportrar. Men jag tror knappast att folk känner för att gå på handboll igen när dem får höra att deras stöd inte uppskattas. JÄVLA DIVAFASONER!!

Nu blir det bronsmatch mot Spanien. Danmark vann den andra semifinalen och spelar därmed final mot Frankrike. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera. Ulrik Wilbeck är i mina ögon världens bästa coach. Och han kan säkert lura fram något ur bakfickan för att skaka om Frankrike ordentligt. Jag blir inte förvånad om Danmark står som världsmästare på söndag kväll!

För sveriges chanser till brons tror jag närmast att det är en fördel att få Spanien istället för Danmark. Nu får vi tydligare fördel av hemmaplan. Och på något sätt tror jag luften går ur dem spanska spelarna nu än vad den gjort om danskarna förlorat. Om Sverige bara kan mobilisera kraft så har vi en mycket god chans på bronset. Och även om förlusten ikväll så klart känns lite sur nu. Så är det inte speciellt dåligt att bli 3:e eller 4:e bästa laget i världen!

Kommentarer
Postat av: Birger Henningsson

Har lite svårt att förstå varför Fritzon inte platsar.

2011-01-29 @ 13:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0