Härligt

Är relativt nyligen hemkommen från Malmö Arena där jag fått bevittna riktigt handbollsgodis. Får precis som jag skrivit tidigare så är handboll som bäst när den är tajt och spännande även om den spelmässigt kan ha mer att önska!
Dessutom var det härlig stämning enligt mig. Har precis läst att vissa av spelarna var besvikna på publiken jämfört med i Göteborg. Och det är möjligt att jag satt på en livad del av arenan, och dessutom var jag så upptagen med att själv försöka skapa stämning att jag inte riktigt uppfattade omvärlden. Men visst var där bra drag i båda matcherna. En sak behöver dock vi svenskar lära oss. Att sjunga nationalsången på riktigt. Se på danskarna. Det var gåshud!

Bäst på plan i Sveriges match var en elitseriespelare. Kim Ekdahl Du Rietz. Jösses vilken match han gör. Genombrott, skott jag lite allt möjligt och allt gick in kändes det som! Som H43 supporter svider det lite att sitta och njuta av en Lugispelares kvalitéer, men den här killen har något extra.
Andra plusvarianter stavas Oscar Carlén och Johan Sjöstrand!

Efter en dålig första halvlek defensivt tar verkligen Magnus Jernemyr och Tobias Karlsson tag i det i andra halvlek. Och som dem gör det!

Nicklas Ekberg är en säker straffskytt igen. Tack för det!

Ska vi vara lite negativa så får det handla om att man är så ojämna. Dålig första halvlek följs av en närmast briljant andra halvlek. Det lär inte hålla mot Kroatien och Danmark. Dessutom vill jag se tydligare linjer i spelet. I ärlighetens namn så vinner man dagens match mycket på grund av individuellt skickliga prestationer. Det är knappast spelkombinationer eller bra kontringspel som är särskilt framstående idag!

Måste också få nämna att bytet från Lukas Karlsson till Fredrik Larsson varit synnerligen lyckat. Fredrik Larsson har ju ännu bättre nötit bänk än vad Lukas gjorde!! Nä skämt och sido. Men man kan faktiskt fråga sig vad ett sådant byte ger om den inbytte spelaren inte får spela en enda minut på två matcher!

Danmark såg ut som blivande världsmästare under stora delar av första halvlek. Ulrik Wilbeck hade läst läxan och visste precis hur dem skulle få stopp på Polens skyttar.
Framåt har man ett tempo som få, om ens något annat lag är i närheten av. Man har klara tydliga linjer i spelet och oftast kommer lägena fram förr eller senare!
Landin fullkomligt makalös i målet!

I andra halvlek blottas däremot vissa defensiva brister i Danmark. Polens spelare får vid flertalet tillfällen motorvägstora gator att springa igenom. Landin dessutom något mer mänsklig och vips så blir det spännande.
Danmark vinner trots allt med 28-27 och har kopplat ett järngrepp om den ena semifinalplatsen!

Imorgon blir det förmodligen en direkt avgörande match om den andra semifinalplatsen mellan Sverige och Kroatien. Ett Kroatien som vann mot Argentina ikväll med förkrossande 36-18. Det gör mig lite rädd att det kanske är så att Kroatien nu varvat upp och börjat bruka allvar. Vi få se. Tror inte Jernemyr och co. tänker släppa in några 36 mål i alla fall!

Kommentarer
Postat av: Olle Friberg

Kan bara instämma, men jag vill också framhålla att Sverige idag också verkligen visade LAGMORAL!! Dom ville verkligen vinna. Och vad gäller Danmark, om inte Polens "världsklassmålvakt" Szmal för en gångs skull, faktiskt, var rätt så medioker,tror jag Danmark hade fått ta sin första poängförlust i detta VM.

2011-01-23 @ 01:24:35
Postat av: Maria

Hoppas jag får se en lika bra match idag som du fick igår..!! Andra halvlek var underbar!

Heja Sverige!!!

2011-01-23 @ 14:28:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0