Dags att njuta!

Sverige upplever faktiskt just nu något som kan liknas vid handbollsfeber! Både tidningar och tv fyller sidor och sändningstid med handboll. Själv lyckades jag knappt komma i säng imorse efter ett nattpass på jobbet, då nyhetsmorgon hade otroligt många handbollsrelaterade inslag!

Överallt pratas det handboll, folk frågar hur jag tror det går och så vidare. Jag undrar om svensk handboll som helhet någonsin har stått inför en större match än den som väntar ikväll. Ett vm på hemmaplan där sverige redan överträffat förväntningarna och visat att man på allvar är tillbaka i världstoppen.

Ska man vara nöjda redan? Om en vecka ska man absolut vara det, oavsett hur det går ikväll. Redan nu får man absolut inte lov att vara nöjd! Frankrike är världens bästa lag, utan tvekan. Men utifrån nuvarande förutsättningar får Sverige inte en bättre chans att slå Frankrike. Ett Frankrike med vissa skadeproblem, är troligtvis något sämre än dem senaste åren. Dock innebär något sämre i det här fallet fortfarande bäst. Men framförallt gäller det att dra nytta av ett fantastisk publikstöd. Nu finns där ju heller inga danskar som tar upp platser i Malmö Arena!

Varenda svensk i startuppställning måste spela på toppen av sin förmåga, och gärna lite till! Men givetvis finns där ett par nyckelmän. Johan Sjöstrand är viktigast av alla. Han måste ha en lägstanivå som motsvarar det bästa han gjort hittils i vm, han bara måste vinna målvaktsmatchen mot Thierry Omeyer. Magnus Jernemyr måste få stopp på det franska niometerspelet med Nicola Karabatic i spetsen. Om dessa båda herrar spelar på topp så kan sverige få igång ett vägvinnande kontringspel med enkla mål som följd. Detta är troligtvis ett måste då vi vet sen tidigare att sveriges uppställda anfallspel inte är världsledande. När man dessutom möter världens bästa försvar blir det givietvis ännu svårare.

Framåt handlar det om att alla måste leverera. Men lite extra kommer det nog att hänga på Oscar Carlén som tack och lov är spelklar efter sin knäskada! Vi måste också få igång kant och linjespelet ordentligt. Sen skadar det inte om Kim EDR kan göra ett lika bra inhopp som han gjorde mot Serbien!

Njut nu kära handbollsvänner. Ikväll får vår sport äntligen vara nummer ett i vårt avlånga land. Jag känner redan hur anspänningen börjar komma. Skulle det gå vägen ikväll kommer nog en och annan glädjetår rinna ner för min kind. Ända sedan min mamma tjatade ner mig till en handbollsträning när jag var sju har handbollen varit en ganska stor del av mitt liv. Jag har varit uppe och nosat på ganska hög nivå som spelare, jag har varit ledare och hängiven supporter. Och det bästa av allt är att jag träffat min underbara fru på grund av handbollen. Därför är handbollen nästan mer än en sport för mig! Ikväll är en stor kväll!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Ärligt talat, mamma behövde inte tjata så särskilt mycket!

Mammma

2011-01-28 @ 17:35:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0