Proffsliga, gärna för mig

Igår gick man i Svensk elithandboll ut med att man planerar för en proffsliga i sverige. Till 2016 ska man vara världens tredje bästa liga, idag är man på tionde plats!
Frågar ni mig så gillar jag satsningen och ambitionen, men jag har mina tveksamheter till hur realistiskt det känns. Någonstans hör jag varningsklockor ringa om att det lika gärna kan bli pannkaka av alltsammans!

Redan idag har vi i sverige ett och annant heltidsproffs. Kim Ekdahl Du Rietz tjänar 35000 i månaden och lär knappast göra något annat än att spela handboll. I H43 vet jag att både Zoran och Nemanja åtminstone har varit heltidsproffs dem första åren dem kom hit! Hur det är idag vet jag inte då H43:s ekonomi är något mer ansträngd!

Den stora skillnaden med visionen om en proffsliga är om jag förstår det rätt att samtliga spelare i en trupp ska vara heltidsproffs! Detta kräver helt andra pengar än vi ser idag, och hur man ska få in dessa förstår jag inte riktigt. Man väljer att ändra ägandevillkoren så att klubbarna endast måste äga 34 procent av idrottsaktiebolag. Fin tanke, men det leder inte per automatik till att där finns 14 st företagsledare runt om i landet som vill äga ett handbollslag. Och eftersom elitserien innehåller 14 lag är det ju i stort sett vad som krävs!

Annars måste pengarna komma in på något annat sätt! Publikintäkter till exempel. Men vi som går på mycket handboll i lund förstår att både H43 och Lugi aldrig kan komma i närheten av dem intäkterna som krävs på publiksidan. Och då ser det ännu värre ut för Hk Malmö, Redbergslid, och till viss del Hammrby!
Som det ser ut idag så är det nog bara Guif och Kristianstad som har publikunderlag för en renodlad proffsliga, kanske i bra stunder Drott och Ystad också, annars ser det skralt ut!

Sen ska vi inte tala om hur mycket bättre all kringverksamhet måste bli. Bra betalda heltidsproffs ställer lite högre krav än deltidsamatörer. Detta är något klubbarna måste kunna möta. Har har man ljusår kvar till en proffsig nivå. Merparten av klubbarna drivs av glada amatörer, och något som nästan blivit värre på senare år. Kollar vi på just H43 så hade man en topp för 3-4 år sedan där jag kände att klubben styrdes på ett bra och proffsigt sett. Man hade lite framgångar sportsligt, och man passade då på att möta detta med lite nya grepp, ett rejält upptryckt programblad men en del läsning inför varje match bland annat. Känslan är så här i efterhand att tanken var god, men att det blev rejält dyrt och visade sig förra året att det till viss del äventyrade hela klubbens ekonomi. Hur ska man då klara av en ännu djärvare satsning i en uttalad proffsliga!

Ni som läser denna bloggen vet att jag den senaste tiden varit milt sagt irriterad på den dåliga uppdateringen på H43:s hemsida. Detta är också en sak som måste bli proffsigare. Kanske måste man anställa mer kanslipersonal för att klara av detta. Även det en merkostnad i så fall. Som ni förstår stannar det inte vid ett antal bra betalda handbollspelare. Det för med sig ökade kostnader i alla led.

Pengar i all ära, men fullblodsproffs förväntar sig dessutom att behandlas väl av sina klubbar. Även här har H43 en del att lära. Jag råkar veta att Anton Månsson kände sig allt annat än väl behandlad av H43 i samband med att han lämnade för spel i Melsungen i Tyskland. Anton lär inte komma tillbaka och spela i H43 inom en rimlig framtid på grund av detta. Tråkigt att ett gäng amatörer i styrelserummen ska bränna bron till en av svensk handbolls största talanger på mittsex positionen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0