Lundaderby

Ikväll är det dags för årets tredje höjdpunkt! H43-Lugi. Tyvärr för oss H43:are får väl Lugi mer eller mindre gälla som skyhöga favoriter. Men desto roligare då om man kan skrälla och knäppa alla lugister på näsan!

H43 är skadefria, om man nu inte räknar Andreas Bamberg. Skönt att alla är friska och krya, det behövs verkligen inför slutspurten av elitserien. Håll er nu friska och bättra på formen dessutom.

Lugi har också haft lite skadeproblem så här efter vm. Skadeläget ljusnar men frågetecken finns för en viss Kim Ekdahl Du Rietz.
Johan Zanotti som gillar att ta till lite nya grepp i handbollsverige mörkar läget med Kim, och kommer inte att ta ut en slutgiltig trupp förrän en timme före matchstart!

Jag hoppas att det blir en tät och spännande match. Välspelad kan man ju också hoppas på, men det är ganska sällan derbymatcherna blir välspelade. Bara det inte drar iväg för fort. Har en rädsla i mig att Lugi kan bli lite övermäktiga och avgöra kvällens match ganska fort. Men jag hoppas jag har fel!

Har fått höra att H43 faktiskt gjorde en ganska bra match i tisdags mot Kristianstad. Men typiskt för ett lag i motgång så klarar man inte av att hålla sig kall i dem avgörande lägena. Dessutom lär en viss portion otur ha blandat sig in i bilden!

För H43:s del gäller som vanligt att Espen måste vinna målvaktsmatchen. Gör han det, med hjälp av ett stabilt försvarspel så måste, MÅSTE verkligen H43 få igång ett kontringspel som leder till lätta mål. Jag har verkligen inga belägg för detta, men frågan är om inte H43 är sämst i elitserien på kontringspel, både första och andrafas kontring!
Framåt gäller också som vanligt att vi får med hela laget i spelet. Jag vill se sex stycken aktiva utespelare. Inte fem statister och Zoran Roganovic!

Hur det än går i matchen är jag rädd att min största besvikelse blir publiksiffran. I ett derby mellan stadens två elitserielag bör det alltid var utsålt, och egentligen till och med svårt att få tag i biljetter. Så är det inte i Lund. Ikväll är jag rädd att publiksiffran stannar vid 2000 personer. I så fall ett präktigt fiasko!
Något måste göras då publikintäkterna är en viktig del ekonomiskt för klubbarna. Desstuom är jag ganska säker på att en ökning i sig själv leder till en ännu större ökning då större publik ger en bättre stäming och på så sätt blir det roligare att gå på handboll.
Vad som ska göras har jag inte kompetens nog att svara på. Men idag tror jag inte ens att merparten av Lunds kommuns dryga 100000 invånare känner till att det är match!

Jag har länge efterlyst ett större massmedialt utrymme för handbollen i stort och givetvis H43 i synnerhet. Den senaste veckan har H43 fått ett medialt tryck på sig som inte liknar något annat. Det handlar givetvis om Ulf Mohlins facebook utspel. Nu tog H43:s styrelse beslutet att ge honom sparken. Förmodligen helt rätt för att hålla sitt anseende mot sponsorer och supportrar.
Känns lite konstigt när en privarpersons inlägg på en facebook sida är myket mer intressant än den täta, intensiva och underhållande sporten handboll i stort!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0