Lugi vinner på sin bredd

Var och tittade på Lugi-Ystads IF igår kväll. Mellan varven en småtrevlig handbollsmatch. Men jag hoppas verkligen att Ystad hade en dålig dag idag och att dem lyfter sig till på söndag. Då väntar nämligen Lindesberg på hemmaplan nere i Ystad. Och för oss H43:are är det nästan lika viktigt att Ystad vinner den matchen som att H43 vinner sin egen match mot Redbergslid!

Med alla spelare friska och krya så har Lugi en imponerande bredd. Kim Ekdahl Du Rietz och Anders Hallberg var tillbaka igår. Båda gjorde en ganska stabil insats men höjde sig inte direkt över mängden. Trots allt blev dem punktade båda två sista 10 minuterna. Då klev istället andra spelare fram och Lugi fortsatte göra mål trots punktmarkeringen. Här vill jag framförallt nämna Niklas Gudmundsson. Att "Gummi" är en fantastiskt duktig avslutare från vänsterkanten vet vi. Men vilken speluppfattning och vilken passningsläggare han är visade han med eftertryck sista 10 minuterna igår. Hans läckra inspelningar till Johan Fohlin får närmast betecknas som handbollsgodis!

En annan som var duktig igår var Sebastian Lindell. Snacka om att täppa till truten på mig. Jag har länge under säsongen gått och funderat på varför han är en av få Lugispelare som haft negativ utveckling. Så när han blev uttagen som reserv i em-kvaltruppen bestämde jag mig i mitt senaste blogginlägg att skriva om det. Igår passar han då på att göra sina bästa match för säsongen, han var stundtals briljant. Nu tror jag knappast att han läser denna bloggen. Men man skulle nästan kunna tro att han ville visa mig att jag hade fel!

Lugi har förmodligen seriens bästa försvarspel. Ystad kom absolut ingenstans under stora delar av andra halvlek. Bakom försvaret gör Linus Persson en helt okej match. Sydsvenskan påstår till och med att han var Lugis bästa spelare, något jag inte håller med om.
Jag menar däremot att Lugi har en lindrig variant av målvaktsproblem, i alla fall för ett lag som ska hävda sig i toppen. Både Linus Persson och Joakim Svensson är helt okej elitseriemålvakter. Men båda tenderar att ha alldeles för låg lägstanivå. Dessutom ser man inte ofta den här vansinnigt höga högstanivån som en matchvinnande målvakt måste ha. Har Lugi en dålig dag försvarsmässigt räddar sällan målvakterna dem. Men det kanske mest är en känsla jag har!

Ystad hade ingen bra dag. Försvarsmässigt stämde det inte alls. Och framåt var det väl bara Philip Nilsson och Sebastian Seifert som får godkänt. Seifert har en tuff säsong med sina astmaprobelm. Ändå syns det att han har något som inte många andra elitseriespelare har. Han får gärna vara ännu bättre på söndag. Snälla Ystads IF, lyft er till på söndag och slå Lindesberg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0