Handbollen hotad i Fof Arena

Sydsenskan har idag en aritikel om hur ekonomin inte går ihop för arenan. Enligt artikeln är det handbollen som är det stora problemet då den inte är vinstbringande, medan andra evenemang är det. För att nu få ihop ekonomin går kommunen in och bidrar varje år.

Jag kan tycka att det inte är något konstigt i sig att kommunen får gå in med ett visst bidrag då detta kan ses som rimligt att man täcker upp den tid då arenan används till barn och ungdomsidrott. Däremot borde elitseriematcher med H43 och Lugi minst täcka upp dem kostander dem ger.
Vad jag förstår har man idag ett fast pris på 12000 kr per herrmatch och 6000 kronor per dammatch. Säkert jätteskönt för klubbarna att veta exakt vad man ska betala, men annars tycker jag att det borde vara bättre för alla parter att förhandla fram ett avtal där klubbarna betalar en viss procent av publikintäkterna!
Känns ju faktiskt lite konstigt att både Lugis och H43:s damer betalar mindre för en derbymatch mot varandra, än vad herrlagen gör för "tråkiga" matcher som drar mindre publik!
Detta skulle i sin tur kunna leda till att även arenan inser vikten av marknadsföring för att få publik till matcherna!

Nu tror jag inte att handbollen på allvar är hotad i Fof Arena. Vore konstigt att endast ha konferenser och konserter i en arena särskilt byggd för handboll. Så länge Arne Paulsson har ett finger med i spelet tror jag dessutom att det är lugnt. Undrar om det finns någon lundabo någonsin som gjort mer för handbollen. Passar här på att tacka Arne för det. Och det är nog många med mig som är tacksamma för allt du gjort för handbollen i Lund.

Med lite mer distans till det här med bildandet av en proffsliga så känner jag att jag kanske var onödigt negativ. Vill än en gång poängtera att jag mycket varmt välkommnar ambitionen och satsningen. Någonstans kanske min negativa åsikt bottnar i rädslan att H43 inte klarar av att hoppa på det tåget.
Men hur som helst är det hur härligt som helst att det händer något. Och även om vi inte klarar av att löpa linan ut och bli världens tredje bästa liga så kanske vi klarar av att förbättra situationen så pass mycket att våra talanger stannar längre, och inte minst att våra utlandsproffs kommer hem med ett par år kvar av sina karriärer. Det sistnämnda är något som nästan helt har försvunnit. Är nog fler än jag som sörjer att vi inte fick se tex. Stefan Lövgren i Redbergslids tröja en gång till innan han la av. 

Kommentarer
Postat av: Sven-Erik

Ja, ekonomin är boven i det hela!

Nu har man bestämt att fotbollsklubbar som är AB skall betala för polisinsatser! En idiell förening som gör precis det samma skall slippa???? En koncertarrangör borde väl i såfall också betala? Är inte polisinstatser lite att jämföra med arenahyra?De föreningar som byggt sina egna arenor har upptäckt att det inte är gratis att driva dessa? Förr stod ju kommunen (som Lund t.ex.) för kostnaden, MEN då hade ju inte spelarna de fantasilöner de har idag! Då spelade (och tittade) man för att det var roligt!! Idag rör sig allt om pengar! Vet inte om det är till någon fördel. Idrottsföreningarna vill gärna tjäna pengar (läs: betala höga löner till spelarna) men vill gärna att skattebetalarna betalar kringkostnader, som förr. Det är komplicerat det här med proffs alt. amatörer. Det är ju bara de absolut bästa föreningarna (och långt ifrån alla)som klara av det ekonomiskt! Vill bara väcka lite tankar.

2011-02-09 @ 16:26:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0