Tack för den julklappen H43

Jag är full av beundran för den insats samtliga H43:are står för idag. Nu har jag förvisso inte sett matchen men ändå. Samtidigt är jag full av förundran, för även om jag anser att det funnits bra spel latent i laget hela säsongen så såg jag inte riktigt detta komma. H43 vinnar alltså mot tabelltrean Alingsås. Ett av seriens just nu formstarkaste lag. Man gör det dessutom på bortaplan, i erkänt svåra Nolhagahallen. Hatten av!!!

Då jag jobbat under kvällen har jag inte kunnat följa onlinerapporteringen som jag brukar. Därför har jag om möjligt än sämre information att tillgå än vanligt i samband med bortamatcher. Men om vi börjar bakåt så kan vi konstatera att H43 för första gången sedan den 26:e oktober släppte in mindre än 25 mål i en match. Äntligen tycks man ha fått ordning på försvarspelet, och dessutom samtidigt som Espen har en av sina bättre dagar. Idag slutade han på 41-räddningsprocent.

Jens Eriksson var febersjuk och spelade därför inte. Jag har egentligen varken sagt bu eller bä om Jens hittills denna säsongen. Mycket för att han inte märks särskilt mycket. Jens gör istället ett stort jobb i det tysta. Och på något vis tycker jag han vuxit ut till vår försvargeneral under säsongen. Min känsla var alltså att Jens skulle saknas defensivt framförallt. Men så blev inte fallet. Utan Petter Strömberg och Martin Karlsson ersätter med den äran!

Framåt är känslan likt den jag hade efter matchen mot IFK Skövde. Många spelare finns noterade i målprotokollet och målskyttet är dessutom väl utspritt. H43 verkar på nytt ha fått snurr på sitt kollektiva anfallspel. Det är när H43 lyckas använda hela laget som man också spelar sin bästa handboll.

Efter senaste hemmamatchen mot Guif nämnde jag att Adam Sandgren gjorde ett piggt inhopp. Idag fick han tydligen mängder med speltid och tackade för förtroendet genom att vara en av H43:s allra bästa utespelare. Härligt Adam. Jag börjar se allt fler egenskaper hos Adam som jag gillar. Egenskaper som är riktigt bra hos en spelfördelare. Egenskaper som jag dessutom saknar hos Johan Brännberg och Fahrudin Zaimovic. Nu är Adam fortfarande väldigt ung och det är inte schysst att förvänta sig toppinsatser i match efter match. Det är inte heller schysst att lägga för mycket ansvar på Adam. Men kanske håller han på att etablera sig snabbare i elitserien än vad jag trodde skulle vara fallet.

Under mer eller mindre hela hösten har kritiska kommentarer till Tomas Westerlund synts från besökare här på bloggen. Jag har själv varit något mer försiktig i min kritik till Tomas men har även själv varit med och gett min släng av sleven. Inte minst nu efter senaste hemmamatchen mot Guif. Jag står fortfarande för min kritik. Men för att rätt ska vara rätt så ska Tomas idag ha berömm för att han vad det verkar som lyckades formera laget perfekt i matchen mot Alingsås! I mina ögon visar Tomas här att han har förmågan att få ut det bästa av det här laget. Nu gäller det bara att lyckas med det oftare! En match är ju knappast någon trend!

Skrällen mot Alingsås är förmodligen den trevligaste och mest överraskande som H43 bjudit på på flera år. Med tanke på förutsättningarna med ett formstarkt hemmalag och ett eget stukat självförtroende så var det oerhört oväntat. Har sett flera medier som benämnt segern som höstens stora skräll i handbollsverige. Härligt att höra med H43-öron.

Funderar lite över det faktum att av H43:s 13 inspelade poäng hittils har 9 tagits på bortaplan, och blott 4 på hemmaplan. Anledningen till det kan man ha flera teorier till. Men frågan är om inte någon form av prestationsångest inför hemmapubliken gör sig påmind i Fof Arena. Spelarna märker ju att publiken minskar och vill säkerligen bjuda oss som är där på en seger. Kanske är det också så att medgångssupportrarnas svek som gör att Fof Arena gapar tom och öde leder till att H43-spelarna har lättare att tända till på bortaplan där stämningen är bättre. Att kalla stämningen i Fof Arena den senaste tiden för en klang och jubel föreställning skulle kunna vara en av historiens största överdrifter. Kanske något att tänka på för alla lundabor som sviker sitt lag när stödet behövs som bäst!

En fantastiskt härlig seger det här. Och jag tror inte någon i handbollsverige säger mot mig när jag anser att H43 ikväll visade att man är för bra för att på nytt hamna i kvalserien framåt våren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0