Nere på jorden igen

Efter två lysande insatser mot Alingsås plockar Guif på ett närmast brutalt sätt ner H43 på jorden igen. H43 hamnar tidigt i ett stort underläge och någonstans tror jag att urladdningen från andra halvleken mot Alingsås i tisdags satt i såväl ben som hjärnor.  45-32 skrivs slutresultatet till och H43 ska vara nöjda med att en hyfsad andra halvlek förhindrar en total katastrof.

Vill på en gång poängtera att jag faktiskt inte är så våldsamt missnöjd. Visst hade jag förhoppningar om att H43 kunde plocka med sig sitt fina spel från matcherna mot Alingsås och på så sätt skaka Guif. Men innerst inne kände jag också att det mycket väl kunde komma en reaktion. Spelarna gick verkligen "all in" sista kvarten i tisdags och det sliter både fysiskt och mentalt. Att man på grund av ett mycket märkligt spelprogram inte ens får två dygn på sig att vila kroppar och hjärnor gör det inte lättare!

Matchen är givetvis körd redan i halvtid. 28-15 står det på resultattavla då. Sanslösa siffror egentligen. Guif tillåts alltså nästan att göra 1 mål i minuten i första halvlek. Givetvis ett tecken på svag defensiv och svagt målvaktspel. Men någonstans tror jag att det riktiga problemet egentligen låg i anfallspelet. Heh:s onlinerapportering gav vissa indikationer på en hel del passmissar, regelfel, tappade bollar och dåliga avslut. Mot ett kontringstarkt lag som Guif blir man brutalt straffad då. H43 lyckas alltså inte en än gång att hålla sig till till sin spelplan med tålamod och struktur i anfallspelet.

Kan tyckas konstigt kanske att jag gnäller på anfallspelet när man faktiskt lyckas göra 32 mål framåt. Men när det görs många mål åt bägge hållen tyder det på att kontringslägen bjuds i parti och minut. Jag kan förstås ha fel eftersom jag inte sett matchen, men det är en känsla jag har.

Nu väntar en dryg månads uppehåll för H43. Man får nu chansen att vila trötta kroppar och huvuden. Rehabilitera små skador, bygga upp fysiken igen. Och framförallt träna vidare på det som är bra i spelet, rätta till det som är mindre bra och komma så väl förberedda som bara är möjligt när serien startar åter. Vi kan väl kalla januari för en ny liten försäsong. Och ni minns väl hur bra det startade efter den riktigt försäsongen i september. Vågar vi hoppas på en repris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0