Negativt resultat

Att förlora mot serieledande Guif är egentligen inget som H43 alls behöver skämmas för. Det är inte matcher mot den här typen av motstånd som H43 måste vinna för att hålla näsan ovanför vattenytan. Men det finns vissa detaljer i den här matchen som gör mig ganska ordentligt missnöjd.

H43 har just nu ohyggligt svårt att prestera bra både bakåt och framåt samtidigt. I kvällens match inleder man mycket inspirerat defensivt och med hjälp av en för kvällen mycket duktig Espen Christensen så får Guif verkligen jobba för sina mål. I över 20 minuter leder också H43 matchen innan Guif gör 5 raka mål och går till halvtidsvila med 8-12.

Med det försvarspel man inledningsvis visar, och med den målvaktsinsatsen Espen står för ska H43 skaffa sig ett rejält övertag i den första halvleken. Men framåt har man mycket svårt. Efter att ha bevittnat kvällen insats har jag någonstans svårt att förstå hur samma lag så sent som i onsdags lyckades göra 34 mål på bortaplan mot Skövde. Redan efter 15 minuter börjar H43:s uppställda anfallspel köra fast. Guif växlar mellan 6-0 och ett 4-2 försvar vilket skapade stora problem för H43-spelarna. I det läget är det därför åt helvete att Tomas Westerlund står kvar med time-out kortet i handen när det blåses av för halvtidsvila. Att inte utnyttja den time-out man är berättigad till i varje halvlek när man knappast behöver var handbollsexpert för att se att H43 har problem är ingenting annat än tjänstefel i mina ögon.

I andra halvlek får H43 något bättre snurr på anfallspelet. Man knappar ganska snabbt in och är så nära som 13-14 sen rasar snarare försvarspelet. Dock ska erkännas att Guif i andra halvlek höjer sig ett snäpp och då visar lite av de kvalitéer som gör att man leder elitserien. Guif går sakta men säkert ifrån till en 9-måls ledning innan Tomas Westerlund äntligen lägger in time-out kortet. Jag kan inte begripa vad Tomas tänker när han väntar tills det är 10 minuter kvar av matchen och man ligger under med 9 mål. Jag är inte tränare i elitserien, men jag kan verkligen inte begripa det. Matchen är ju redan körd i det läget.

Individuellt sett så tycker jag Johannes Sandgren gör en bra första halvlek. Härligt hemspring och han försöker framåt. Dessvärre gör han en ganska dålig andra halvlek men jag kan tänka mig att det är orken som tryter. Johannes har inte varit i närheten av att spela 60 minuter tidigare på säsongen.
Fredrik Creutz var duktig stundtals och för en gång skull säker i läget. Dessutom tycker jag att Adam Sangren visade lite av vilken duktig handbollspelare han kan bli med lite mer muskler och mer rutin.

Bäst av alla är dock Espen. Hans första halvlek är riktigt bra, precis så bra som vi vet att Espen kan vara. Synd att anfallspelet inte bjuder Espen lön för mödan bara.

H43 ska nu ta med sig försvarspelet från den första halvleken och glimtar av bra anfallspel här och där. Men fortfarande efterlyser jag en match där man får ihop det i 60 minuter. Gör man 8 mål i första halvlek och släpper in 18 mål i andra halvlek så är det nästan omöjligt att vinna en elitseriematch i handboll.

Kommentarer
Postat av: Åskådare

Bra skrivet Oscar. En sak jag undrar över är varför ändrar aldrig T.W. försvarspel. Man har nu släppt in mest mål i serien med en målvakt som har spikat igen målet stundtals. Jag är en statistiknörd och kollade hur läget är jämfört med förra säsongen. H43 har gjort mindre mål och släppt in fler. Är det Sivertssoneffekten. Finns där ingen sportchef i H43 som börjar agerar snart så kommer det att gå åt helsike för H43, Allsvenskan.

2011-12-19 @ 13:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0