Lite pinsamt

Efter att ha tänkt efter lite inser jag att mitt förra inlägg innehåller ett faktafel. I min kritik mot utvecklingen av linjespelet skriver jag att förra årets målsnitt hamnar på 4 mål/match. Det stämmer inte riktigt. I min iver att få fram ett målsnitt dividerade jag förra årets 104 mål från linjen med 26 matcher. Nu är det ju så att elitserien redan förra året utökades till 32 matcher och således skulle 104 divideras med 32. Målsnittet hamnar då istället på 3,25. Hittills i år är snittet precis som jag skrev 3,86 och alltså har specialträningen gett någon form av resultat. Det förändrar dock inte att jag fortfarande tycker att linjespelarna måste bli bättre på att ta emot inspelen.

Känns lite pinsamt med detta misstag. Mina inlägg tenderar att innehålla faktafel mellan varven och det är något jag försöker arbeta bort. Just i detta fallet får jag skylla på den sena timmen efter ett långt kvällspass på jobbet!

Till något helt annat. Nacor Medina stängs alltså av hela 6 månader för sitt slag mot Mathias Zachrisson. Handbollsförbundet försöker verkligen statuera exempel här och kanske har man tagit i lite för mycket. Jag var själv för ett rejält kännbart straff just för att det skulle få avskräckande effekt. Men i min värld hade det kanske räckt med att han var avstängd fram till em-uppehållet, och kanske i kombination med ett kännbart böter.

Jag tar defenitivt avstånd från själva slaget som Medina ger. Sådant hör inte hemma på en handbollsplan. Men det är inte heller tal om någon misshandel direkt och risken är nu att långvariga avstängningar kommer att avlösa varandra. Om just denna domen ska vara väglädande finns det situationer i varje match som skulle kunna leda till flera matchers avstängning. Sävehof Jesper Nielsen hade tillexempel inte fått spela många matcher om året med en liknande bedömningsnivå.


Kommentarer
Postat av: Sigge

Medinas straff känns väldigt hårt för att ingen dom har varit så hård tidigare, och det kanske är där problemet ligger. Jag har länge tyckt att fult spel inom idrotten bestraffats allt för milt, så även i handbollen. Tyvärr är det oftast så idag att det lag som spelar fulast vinner. Är det verkligen så vi vill ha det? Därför hoppas jag att den här domen blir vägledande och att andra sporter följer efter (som fotboll, ishockey). Hade jag slagit ner nån i bankkön på det sättet hade ett halvårs besöksförbud på den aktuella banken känts som ett väldigt lågt straff.

2011-12-04 @ 14:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0