Lite distans

Ett drygt dygn har gått sedan H43 mer eller mindre blev utspelat av Lugi. Den värsta besvikelsen har lagt sig och jag börjar få lite distans till det hela. Bland annat känner jag att rubriken till mitt förra inlägg blev onödigt negativ och dessutom saknar saklig grund. H43 är inte sämst i Lund, man är trots allt fortfarande näst bäst. För i Lund finns fler lag, Lundagård, Ligu och de båda farmarlagen Farmen och H43:s eget Lejonen.

2027 personer kom för att se årets andra lundaderby. En siffra jag faktiskt blev positivt överraskad av. Förvisso anser jag fortfarande att ett lundaderby ska dra fullt hus. Men jag har inga höga förväntningar på lundapubliken längre. Och när dessutom lagen huserar i tabellens nedre region är risken stor att läktarna gapar tomma. 2027 får därför anses som helt okej.

Nämnde aldrig Kalle Björkman igår. Tycker faktiskt han gör ett helt okej inhopp även om han som vanligt missar ett friläge. Tycker Kalle känns lite på gång och har visat att han förtjänar speltid. Fredrik Creutz har inte varit bra på slutet. Och med Kalle på planen känns det dessutom som om moralen stiger.

Nämnde i mitt förra inlägg att jag tycker att såväl Johannes Sandgren som Daniel Lindqvist går allt för mycket inåt i banan och aldrig släpper ut bollen till Christoffer Fors på kanten. Detta var kanske inte helt rättvist mot Daniel Lindqvist. Jag anser förvisso att han går för mycket inåt mitten på banan. Men samtidigt är han faktiskt våran bästa passningspelare och tidigare under säsongen har han och Christoffer Fors haft ett väl fungerande samarbete.

När det gäller Johannes Sandgren har jag länge haft stora förhoppningar på honom. Tycker han har stor potential som handbollspelare och har mer eller mindre bara väntat på att han ska blomma ut. Förra säsongen tog han också ett stort kliv. Men just nu känns det som om han har både skygglappar och ögonbindel på sig när han spelar handboll.

Sedan Thomas Sivertsson blev en del av H43:s tränarstab har lagets mittsexor fått specialträning. Anmärkningsvärt då att den specialträningen inte har lett till att mittsexorna klarar av att fånga Zoran Roganovics inspelningar, hur avancerade dessa än må vara. Faktum är att målsnittet på mittsex positionen har sjunkit från förra säsongens 4 mål per match, till 3,86 mål per match hittils i år. Försumbart möjligen, men visst borde specialträning snarare göra att siffran går åt andra hållet!

Till sist några ord om gårdagens domarinsats. Tyckte känslan var att Lugi genom hela matchen fick med sig 80% av domsluten vid 50/50 situationer. Nu avgjorde det knappast matchen men om så var fallet är det givetvis inte okej. Å andra sidan är det inte helt ovanligt att den spelare med hetast vilja och som satsar lite extra in en 50/50 situation faktiskt också får domslutet med sig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0