Dags igen!

Får väl börja med att önska alla mina läsare en god fortsättning. Jag hoppas att julhelgen varit till belåtenhet. Tiden går dock fort och redan idag startade elitserien åter med ett gäng matcher. För H43 väntar returmöte mot Alingsås på tisdagskvällen på den något udda tiden 20.30.


H43:s seger borta mot Alingsås innan jul har i olika medier benämnts som den största skrällen i handbollens elitserie på minst två år. Sådan kan ju alltid diskuteras och beror också lite på vilka faktorer man väger in. Men en riktigt rolig överraskning var det hur som helst och en fantastiskt skön seger. Jag ska nog erkänna att jag till och från tvivlat lite på vilken kapacitet det här laget har. I torsdags fick jag mig ett rungande positivt besked!


Att H43 överraskade och vann övertygande på bortaplan i torsdags betyder inte ett skvatt när domarna blåser till avkast imorgon. Så logisk är sällan eller aldrig idrotten.I synnerhet inte då Alingsås revanschlusta säkerligen är något lite utöver det vanliga. Dessutom ska vi komma ihåg att H43 hittils denna säsongen varit betydligt mer lyckosamma på bortaplan än hemmaplan.


Nu tror jag defenitivt att H43-spelarna är väl medvetvna om detta och är så pass ödmjuka inför uppgiften att man går in med samma inställning som uppe i Alingsås. Gör man detta och för övrigt klarar av att hålla samma nivå i 60 minuter som man gjorde senast så finns alla chanser till att ta andra raka segern mot Alingsås.


I mina ögon gäller det framförallt att få till en lika bra defensiv som senast. Rapporterna talar om ett mycket bra försvarspel av främst Petter Strömberg och Martin Karlsson. Äntligen fick man stopp på det som jag kallat den defensiva blödningen och om man endast släpper in 23 mål i en match så ger man sig själv mycket goda chanser att vinna!


Jens Eriksson som saknades i bortamatchen mot Alingsås har varit influensasjuk men är på gång igen. Vi får se om han spelar på tisdagkvällen. Dessutom finns ett litet frågetecken för Adam Sandgren som varit förkyld ett par dagar. Vore synd om Adam missar tisdagens match efter hans fina insats i torsdags. Adam känns verkligen på gång, och även om vi kanske inte ska förvänta oss en omedelbar upprepning av den fina insatsen senast så vore det trevligt att se honom visa upp sig inför hemmapubliken.


Hemmapublien kan förhoppningsvis vara något större än de dryga 500 som sökt sig till de två senaste hemmamatcherna. Lundaspelen drar som bekant igång under tisdagen och jag kan tänka mig att ett ganska stort gäng lundaspelsungdomar väljer att tillbringa kvällen i Fof Arena för att bevittna elitseriehandboll. Detta betyder dock inte att det bör hindra andra från att ta sig till arenan. Tänk framförallt på att det sen dröjer ända till den 1:e februari innan ni kan se H43 spela handboll på hemmaplan igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0