Bra H43

Äntligen bröts förlustsviten när Caperiotumba ikväll besegrades med 27-25. Förbaskat skönt, och även om drygt halva elitserien återstår kan denna seger visa sig bli betydelse full. Nu får man äntligen lite andrum och lite positiv känsla i laget. Avståndet ner till Tumba växer till fyra poäng och åtminstone tillfälligtvis kan man vända blickarna lite grann upåt igen för att på nytt ta sikte på målsättningen att undvika kval denna säsongen.

Jag har inte varit på plats i Stockholm, så den information jag har är ganska knapphändig. Jag förlitar på mig på heh:s onlinerapportering och en snäll besökare till mig som lämnat kommentarer uppe ifrån Stockholm. Vad det verkar så ska framförallt Johan Brännberg ha ett omnämnade. Från min sida är nu diskussionen om vem som är bästa mittnian och spelfördelaren över. Johan har ett tag nu visat att han på allvar vuxit in i elitseriekostymen och har höjt sin lägstanivå rejält. Jag får därmed också erkänna att jag som varit skeptiskt till Johan och gärna framhållit Fahrudin har haft fel. Det svider givetvis lite, men så länge det är till H43:s fördel så gärna för mig.

Zoran blandar nog och ger en del men verkar sammantaget göra en helt okej insats. Lite för många tekniska fel vad det verkar. Något som förövrigt fler står för, och som verkligen måste jobbas bort. Handbollspelare som tränar åtskilliga timmar varje vecka ska inte behöva ha så svårt att med att slå en passning till rätt adress.

Espen Christensen var äntligen tillbaka i målet om jag förstått det hela rätt. Och med honom mellan stolparna kom man på nytt ner på en acceptabel nivå av insläppta mål. Espen känns mer och mer som H43:s viktigaste spelare, men jag envisas med att hela problemet nu inte är löst enbart på grund av Espens comeback.

Det är faktiskt ganska starkt av H43 att vinna denna matchen. Man kommer från en sex matcher lång förlustsvit till ett rent bottenmöte där oerhört mycket står på spel. H43 som på pappret ska vara det bättre laget har egentligen allt att förlora. Att trots detta samla ihop sig och leverera tyder på viss mental styrka.

Däremot kan jag tycka att det blir onödigt spännande. H43 börjar matchen bra men mängder av tekniska fel och missade lägen verkar ha bjudit in Tumba i matchen igen. Det är inte okej, och mot ett bättre motstånd hade det troligtvis inte räckt till. Men jag vill inte vara alltför negativ när man trots allt gör det man ska. Man vinner "fyrapoängsmatchen", lämnar Tumba ensamma i botten, och tar sats för att lyfta.

För övrigt är känslan att om lundaborna ska titta på handboll till våren så lär det nog bli kvalseriehandboll. Lugi förlorade ikväll hemma mot IFK Kristianstad med 23-27. Kristianstad var i ledning från första början och Lugi var aldrig riktigt när att göra match av det hela. Lugi känns absolut inte som ett slutspelslag för tillfället. Och även om jag hoppas att H43 någonstans samlar ihop sig och lyckas undivka kval framåt vårkanten så ser det just nu ut som om bägge lundalagen i värsta fall skulle kunna hamna i kvalserien!

Kommentarer
Postat av: Farsan

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att se H43s senaste matcher, men tog mig tid att se LUGIs senaste nu mot Kristianstad och av det jag tidigare sett och hört on H43, så kan man nog säga att båda lundalagen lider av en stor brist på självförtroende. LUGI hade som jag såg det väl så mycket av spelet som Kristianstad, men när man väl hade spelat till sig lägen så valde man ofta ett sämre alternativ "nej jag törs inte ta skott".

Så om LUGIs spelare skaffar sig lite mer självförtroende och TAR MED DET ut på planen så tror jag att i alla fall ett av lundalagen kan slippa kvalspel och jag hoppas verkligen att detta också gäller H43 (laget i mitt hjärta!)

2011-12-07 @ 11:22:18
Postat av: Bigge

Underbart med en seger.

Skönt att Espen är tillbaka.

Nu tar vi Redbergslid på söndag.

2011-12-07 @ 13:01:44
Postat av: undrande

oppasverkligen att det lossnar nu. En fråga, från en okunnig, varför pratar vi hela tiden om vem som är bäst som vänzter 9 eller mitt-9. Som jag har förstått det så är de tre bästa niometersspelarna Zoran, Lindqvist och Brännberg. Varför inte växla med Brännberg och Lindqvist som mitttnia respktive vänster nia. För Daniel gör många av sina mål in i bannan och Brännberg är ju bra på att utmana? Det kan lättt annars bli statiskt at samma nia Möter samma försvarare hela tiden!!???

vAD TYCKER LÄSARE AV BLOGGEN RESPEKTIVE osCAR SÅKLART!

2011-12-08 @ 14:45:28
Postat av: Oskar

Daniel Lindqvist har tidigare spelat som uttalad mittnia utan någon större framgång. Han har dessutom själv uttalat att han föredrar att spela vänsternia så det är nog ingen bra idé att flytta in honom till mitten igen.

Däremot hade det gjort H43:s anfallspel gott med bättre rörlighet och naturliga positionsbyten för att få ett annat flyt och bättre tempo. Precis som du antyder hade det då säkerligen gett motståndarförsvaren lite mer huvudbry

2011-12-09 @ 13:31:28
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0