Seger även mot Japan

Det satt onekligen hårt åt men H43 kämpade ner Japan i den andra halvleken och vann till slut med 27-26.

Japan tog annars ett ganska tidigt initiativ och ledde i halvlek med 9-13. Man behöll också ledningen ganska bra bit in i andra halvlek och även om jag inte är helt säker på siffrorna så tror jag att det ett tag stod 11-18. Efter det visar H43 fin moral och kryper allt närmare och vinner alltså till slut med uddamålet.

H43 var ganska kort om folk och de som spelade fick mycket speltid. Johannes Sandgren och Johan Brännberg är fortfarande inte i spel. Idag satt dessutom Fahrudin Zaimovic och Fredrik Creutz på läktaren och tittade på.

Individuellt sett tycker jag att Daniel "Gedda" Lindqvist tillsammans med Zoran Roganovic är bäst i H43. Gedda funkar så här långt alldeles utmärkt i sin roll som renodlad vänsternia. Min oro inför den kommande säsongen att Zoran skulle ha passerat zenit i karriären och bara bli äldre verkar det inte finnas mycket fog för. Zoran har redan nu visat bättre takter än vad jag tyckte han gjorde under slutskedet av förra säsongen.

Mest glädjande av allt ändå tyckte jag var att se Adam Sandgren idag. Bara en dryg vecka efter att jag såg honom första gången uppträder på ett helt annat och sätt som mittnia. Han styr upp spelet fint, sätter sina lagkamrater i lägen och utnyttjar sitt fina skott ett par gånger och gör egna mål. I närkampspelet väger han dock fortfarande för lätt, men det kommer det också.

Kollektiv funkar försvarspelet ganska bra hela matchen. Petter Strömberg och Jens Eriksson börjar verkligen bli ganska vältajmade som försvarstreor. Härligt också att se hur Petter tar för sig och dirigerar försvaret på ett sätt han inte alls gjorde förra säsongen, i alla fall som jag uppfattar det på läktaren.

Om vi ska fokusera på det som var mindre bra så var det väl framförallt de slarviga avsluten under första halvleks sista 15 minuter. Så många missade lägen främst från sex meter får det inte lov att bli. Här måste våra kanter och linjespelare bli bättre när det är dags för elitseriespel.

Dessutom känns det på nytt som om det kommer ut alldeles för lite bollar till våra kanter. Niometerspelarna gör en bra match, och på nytt känns samarbetet med linjen bättre. Men ibland kör man fast alldeles för mycket i mitten, och ska man säga något negativ om Zoran och Gedda så är det att dem alldeles för ofta väljer alternativet att gå in i banan. Jag skulle vilja se dem komma på breda satsningar betydligt oftare och därmed möjliggöra utspel till kanterna i större utsträckning än vad som är fallet idag.

Efter förra veckans match mot Lugi gav jag min dåvarande tänkta startuppställning. Den har ändrats lite grann efter dagens match. Så här tänker jag nu.

Målvakt: Espen Christensen
Vänstersex: Christoffer Fors
Mittsex: Petter Strömberg
Högersex: Fredrik Creutz
Vänsternia: Daniel Lindqvist
Mittnia: Adam Sandgren
Högernia: Zoran Roganovic

Ändras säkert igen, men så känns det just nu!


Kommentarer
Postat av: Skåningen

Kul att du skriver om denna matchen såg den och tycker att den otroligt spännande och häftigt att se ett sådant spelskickligt lag som Japan var med nummer 7 i spetsen och nummer 13 som jag nog tror kommer bli lite hes senare idag:) Tyckte däremot att anfallsspelet var långsamt och slavigt under hela första halvlek. Japanen i slutet och nummer 7 i Japan var som sagt höjdpunkterna i matchen. Ett stort beröm till Philip Ståhl i H43- målet som stod okej i första halvlek och som verkligen var stålmannen i slutet när H43 lyckades vända underläge med 6 bollar till vinst med 1 boll. Sista målet straffen så sa jag inne i mig missar du detta nu Zoran så spöar jag dig:) Men tur nog så satte han den. Men imponerande bra spelat av Japan och ett slarvigt H43 är min sammanfattning av matchen

2011-08-14 @ 17:40:21
Postat av: Mats

Var också på läktaren. H43 spelarna såg redan trötta ut efter 15 minuter. Tur att Philip stängde totalt sista kvarten. M6:or i H43 är på samma nivå som förra säsongen tummen mitt i handen. Daniel L gör mål i stort sett på kontring när han snott bollen i försvaret. Måste man matcha Zoran 60 minuter? Jag har många ?????? och detta såg inte bra ut. Tur att Japan inte spelade offensivt i försvaret hela matchen då hade det blivit storstryk.

2011-08-15 @ 11:01:49
Postat av: ajvar

Re: Mats



Det var ju när Japan började spela offensivt i försvaret som luckorna kom och matchen vände.



Re: Oskar



Apropå uppställning!



Laget på banan som vände matchen:

Ståhl Oscar Pontus Petter/Martin/Jens Adam Zoran och Pavle!

2011-08-15 @ 11:07:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0