Förlust mot Lugi

26-33 slutade kvällens träningsmatch mot Lugi. Således har vi redan förlorat ett lundaderby i år, men just detta kan jag bjuda på!

Det var två inte alltför ordinarie lag som kom till spel. För H43:s del så var Johannes Sandgren och Johan Brännberg inte med i truppen. Dessutom satt Zoran Roganovic på bänken hela matchen och spelade inte en minut. I Lugi saknades framförallt Albin Tingsvall, Joakim Bååk och Johan Fohlin.

Det var en ganska typisk försäsongsmatch och spelet var långa stundar av ganska låg kvalité, men någonstans finns där en viss charm med det just i träningsmatcher i augusti.

Med H43 ögon finns det både glädjeämnen och orosmoln. Tycker att det fanns en del individuella glädjeämnen. Philip Ståhl gör en bra match i målet. Daniel Lindqvist är klart bäste H43:are så länge han får vara med och spela, han blir nämligen punktmarkerad större delen av andra halvlek. Och det är också då som Lugi drar ifrån lite grann. Härligt att se Daniel idag. Jag var många gånger oerhört kritisk till honom förra säsongen, ibland kanske onödigt kritisk, men idag visade han sitt rätta jag. Har innan varit inne på att han nu är renodlad vänsternia är till en stor fördel för honom. Av utespelarna förtjänar Petter Strömberg också att nämnas. Tycker defenitivt att han är vår bäste mittsexa nu.

Kollektivt tycker jag tyvärr att det ser lite värre ut. Anfallspelet fortsätter att vara stereotypt, och på nytt har man förtvivlat svårt att få ut bollarna på kanterna. Dock ser samarbetet med linjen bättre ut än förra säsongen, i alla fall baserat på den här enskilda matchen. Dessutom klarar man inte alls av att lösa punkten på "Gedda". Förvisso hade just det sett annorlunda ut med Zoran på högernio, och det är ju något klart positivt att fler drar på sig bevakning. Med både Zoran och Daniel Lindqvist på plan blir det svårare för motståndarna att prioritera.

Defensivt är det mycket upp och ner. Tycker att man får ganska bra träff på Lugi ett tag när Petter Strömberg och Martin Karlsson spelar tillsammans som mittblock. Men tidvis är det också alldeles för mycket svängdörrar. Under en kort stund testade man 5-1 försvar, kanske kan det vara ett bättre alternativ.

Mitt största orosmoln sett till dagens match stavas mittnio. Känns inte som om jag blivit ett dugg klokare på vem som bör vara förstavalet där. Adam Sandgren spelar mest där idag. Och visst finns där något för framtiden i den killen. Men han behöver ett par kilo till och del rutin innan det blir riktigt bra. Fahrudin Zaimovic som jag trott så stenhårt på övertygade inte alls när han spelade i den första halvleken. Kanske blir det ändå så att det bästa valet är att ge Johan Brännberg fortsatt förtroende som spelfördelare.

Trots allt återstår mer än en månad att slipa på detaljer inför säsongspremiären. Och det kan säkert bli något bra av detta. Ska jag leka med tanken på en startuppställning i premiären skulle den just nu se ut som följer:

Målvakt: Espen Christensen

Vänstersex: Christoffer Fors

Mittsex: Petter Strömberg

Högersex: Kalle Björkman

Vänsternio: Daniel Lindqvist

Mittnio: Johan Brännberg

Högernio: Zoran Roganovic

 

Vi får väl se hur mycket den eventuella startuppställningen ändras på resans gång!


Kommentarer
Postat av: Världmästare på läktaren

Fahrudin har en lätt skada i axeln och skulle därför spela väldigt försiktigt.



Tråkigt att höra av du är besviken på Adam Sandgren, jag tyckte att han var den ENDA som vågade satsa när "gedda" vart punktad. Han behöver däremot välja sina lägen lite bättre men det var härligt att se en så ung kille kasta sig in i varje lucka han såg.



Adam är värvad för framtiden och jag vill lova att dom andra spelarna är väldigt imponerade av hans spelförståelse och hans entusiasm. Så ge honom ett år i skuggan och någon minut per match sen kommer han vara nummer ett som mittnia.

2011-08-06 @ 11:26:30
Postat av: ajvar

Adam Sandgren spelar M9 med en enda tanke, att själv göra allting inklusive avslut! Så kan man kanske spela i JSM för Eslöv men det fungerar definitivt inte i elitserien. Denna "one-man-show" när "gedda" blir punktad är ren katastrof för H43 som lag i 2:a halvleken. Jag hoppas verkligen att "Världmästare på läktaren" inte har något att säga till om när det gäller vilka som spelar och hur de spelar i H43:s A-lag!

2011-08-06 @ 19:32:22
Postat av: Oskar

Till Världsmästare på läktaren. Fahrudins axelskada kan ju förklara hans något svagare insats då. Och gällande Adam Sandgren så vet jag egentligen inte om jag är så besviken på honom. Mer att jag konstaterade att han behöver, precis som du skriver, ett år i skuggan för att utvecklas till en elitseriespelare av klass. Igår var det däremot precis som ajvar skriver alldeles för mycket "one-man-show". Men vi kan alla se vilka fina egenskaper han besitter, tids nog så! Min oro handlar om vem som ska ta tag i taktpinnen medan Adam får mogna i lugn och ro!

2011-08-06 @ 23:26:31
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/
Postat av: Världmästare på läktaren

Re: ajvar



Har jag skrivit att Adam ska vara första valet som mittnia? Han är värvad för framtiden och det är oroväckande att folk är så snabba att döma en spelare redan efter en match.



Re: Oskar



Håller med dig, men mitt största orosmoment är inte vem som håller i taktpinnen utan det är om man klarar av att spela som ett lag. Förra säsongen var det största problemet att avslut och inspel kom från oväntade håll och att bristen på fantasi i anfallsspelet gjorde oss lättlästa. Även igår tyckte jag inte Adam gjordes rättvis då varken oscar, gedda, petter, pontus och fredrik visade någon form av fantasi och vilja att satsa för NÅGON annan. Vilket handboll går ut på, enligt mig.

2011-08-07 @ 10:52:20
Postat av: ajvar

Re: Världmästare på läktaren



Jag dömer inte spelare efter en match, men de unga spelarna behöver ledarskap och coachning för att kunna fungera i ett lag.

Adam Sandgren har definitivt både förmågan och egenskaperna för att bli en bra mittnia i framtiden.

Det finns för övrigt dessa framtidslöften på samtliga positioner i årgångarna 90-91-92 så det ser riktigt bra ut framöver. Det krävs emellertid ett speciellt ledarskap för att dessa skall kunna komma in och komplettera de rutinerade spelarna. Jag hoppas verkligen att Tomas W. och Thomas S. kan bidra med detta ledarskap! De skall absolut inte ta ner de unga spelarnas entusiasm och framåtanda, men de måste se till så att spelarna förstår sina roller på plan så att H43 spelar som ett lag och inte blir så beroende av enskilda spelare.

När det gäller matchen mot Lugi och punktningen av "gedda" så löses den inte alls utan är den avgörande orsaken till att man förlorar med 7 mål. Mer fantasi från ledarskapet krävs för att positionera spelarna på rätt sätt för att ta fördel av punktningen. Varför punktar exempelvis inte H43 Lugis M9 Anders Hallberg, speciellt då M9 inte hinner byta efter anfallet?

2011-08-07 @ 13:26:54
Postat av: Världmästare på läktaren

Re: Ajvar



Håller med dig om mycket du skriver men nu heter jag inte Tomas Westerlund och kan därför inte svara på dina frågor.

Tyvärr har vi några starka individer i laget som gärna vill göra allt själva (Johannes, Gedda & Zoran). Johan Brännberg har inte förmågan att styra dessa spelare och Tomas har svårt att förmedla sina budskap till Johan. Detta skapar lite kaos i anfallsspelet och jag tror det är därför man värvat två stycken mittnior. En för start sjuan och en för framtiden.

Som du skriver så har vi en stor grupp av unga egna produkter i laget men jag själv har varit besviken över att inte fler höjt sig en nivå när dom fått chansen att visa vad dom kan.

2011-08-08 @ 10:06:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0