Silly season

Även om det återstår ett par veckor av säsongen för de flesta lag har det redan nu börjat röra sig rejält gällande nya kontrakt, övergångar och rykten. Jag ska erkänna att jag är löjligt förtjust i det som kallas Silly season. Alla spekulationer och gissningar gör att säsongen på något sätt fortsätter även när den är slut. Dessutom kan man ju ta sig friheten i att drömma om sitt lags slagkraftighet inför nästa säsong om alla ens drömvärvningar slår in.

H43 är för andra säsongen i rad i en lite jobbig situation. Eftersom man i skrivande stund inte vet vilken serie man kommer att spela i nästa säsong är det mycket svårt, kanske nästintill omöjligt att få nyförvärv att skriva på ett kontrakt! Dock hoppas jag verkligen att jobbet är inlett, kontakter är tagna och att man åtminstone ställt en förfrågan till de intressanta spelare som skulle kunna vara aktuella.

I dagsläget har H43 egentligen en ganska intressant mix av gammalt och ungt. Därför måste prio ett vara att se till att rätt spelare stannar kvar. Jag vet inte speciellt mycket om enskilda spelares kontraktsituationer mer än att Zoran har 3 år kvar, Daniel Lindqvist 2 år och Espen också 2 år. Som säsongen har utvecklat sig så hoppas jag framförallt att man ser till att förlänga med Christoffer Fors, Johannes Sandgren och Petter Strömberg om dessa inte redan har kontrakt inför kommande säsonger.

Om H43 lyckas göra klart med fyra nyförvärv på rätt positioner inför kommande säsong anser jag att det ser riktigt bra ut.
På målvaktsidan behöver vi en bättre back-up till Espen. Philip Sthål är förvisso ung och utvecklingsbar men hade förmodligen mått bättre av att få utveckas mer i lugn och ro. När det gäller målvakter vet jag om att det är tveksamt om David Andersson i Hk Malmö får nytt kontrakt, honom hade jag gärna sett i H43, då hade vi haft ett komplett målvaktspar. En ännu bättre värvning hade förmodligen varit Daniel Johansson i Guif som inte får förnyat kontrakt vad det verkar, men detta känns som ett riktigt långskott.

Vidare anser jag att H43 skriker efter en riktigt bra spelfördelare på mittnio. Varken Daniel Lindqvist eller Johan Brännberg har lyckats bli den Calle Tagesson vi hade för ett par år sedan. På sikt tror jag att Gustaf Ekström kan ta den rollen, men han behöver att par år på sig. Här tycker jag defenitivt att man ska förhöra sig med Konrad Rasmussen som lämnar Ystads IF. Konrad har kört fast lite i YIF men är en mycket kompetent spelmotor som jag tror skulle kunna få en nytändning med ökat förtroende i H43.

Sen behöver man också en bättre mittsexa, åtminstoen offensivt. Förvissor tror jag stenhårt på Petter Strömberg inför framtiden. Men jag tror också att han skulle behöva en mer rutinerad spelare att luta sig mot under några säsonger. Och Jens Eriksson är alldeles för ojämn för att vara den spelaren. Här kommer min största drömvärvning för nästa säsong in i bilden då Olof Ask troligen inte får nytt kontrakt i danska Ålborg. Olof har ju ett förflutet i H43 och kanske klappar fortfarande hjärtat lite blått. Jag tycker åtminstone att man ska förhöra sig. Sen kan man givetvis inte mäta sig med lönerna i Danmark, men Olof fyller 30 nästa år och har en gedigen utbildning i botten, kanske kan man locka med en inslussning i arbetslivet på hemmaplan!

Sist men inte minst behöver vi också en ny högersexa! Fredrik Creutz och inte minst Kalle Björkman har haft otroligt svårt att övertyga. Till deras försvar kan visserligen nämnas att det nog inte är så lätt att spela högersexa med Zoran bredvid sig på nio meter då han hellre går inåt i banan. Men det är knappast så att dessa båda herrar har tagit chansen då lägena kommit. Här har jag ingen direkt drömvärvning då jag inte vet vilka som är tillgängliga på marknaden.

Passar också på att nämna att den svenska handbollen och inte minst lundahandbollen troligtvis får njuta av Kim Ekdahl Du Rietz ytterliggare en säsong. Sportbladet gick ut med nyheten i torsdags. Och jag kan nämna att jag hörde detta några dagar innan från en som jag betraktar det mycket säker källa! Roligt för lundahandbollen och hela elitserien. Precis detta som behövs om vi ska ta steget mot en proffsliga. I detta fallet lär det vara vår "glasmästare" Arne Paulsson som lättat på börsen igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0