Kniven på strupen

Idag väntar Önnered på hemmaplan. Och nu är det verkligen kniven på strupen som gäller. Förmodligen inte bara ikväll, utan i alla av de tre återstående matcherna. Med lite flyt kan man faktiskt ha råd med en förlust till och med, men det får va slut på livlinorna nu. Slut på att lita på hjälp från andra lag. Det är dags att prestera och visa att man vill vara ett elitserielag även säsongen 2011-2012.

H43 inledde kvalserien precis som man skulle. Tre möten med allsvenska lag gav tre segrar och man visade att där finns en skillnad mellan elitserien och allsvenskan. Därefter har man mött elitseriemotstånd i fyra matcher via dubbelmöten med Hammarby och Kristianstad. Och tyvärr får man nog konstatera att H43 tyvärr inte är tillräckligt bra just nu för att slå andra elitserielag. Nu gäller det att visa att man på nytt är tillräckligt bra för att slå de allsvenska lagen. Då det bara är någon vecka sen man vann senast mot tex. Önnered, bör man ju faktiskt ha ett viss psykologiskt övertag.

Inga nya skador eller sjukdomar rapporteras det om, så man lär komma till spel ordinarie. Skönt så långt. Men så gäller det också att prestera som om man är frisk och hel. Allt för många spelare har presterat långt under sin normala standard egentligen hela kvalserien.

Ikväll MÅSTE man få ordning på försvarspelet igen. I mina ögon var det längesen H43 spelade ett bra försvarspel. Det är allt för snällt och lojt, för många som inte är på tå tillräckligt mycket. Motståndarna måste få kämpa mycket mer för sina mål. Det ska göra ont att komma för nära, utan att man för den sakens skull spelar fult! Någonstans drar jag gränsen vid 25 insläppta mål ikväll, får man till försvarspelet ska man inte behöva släppa in mer än så!

Anfallspelet har ju annars varit sorgebarnet hela säsongen. Men i det fallet får man snarare acceptera läget. Här gäller det istället att utnyttja det man är bra på. Man får inte börja göra indivduella prestationer ensam mot två fyrtorn till försvarspelare. Man får inte slå passningar på chans eller vinst och förlust. Istället måste man ha tålamod, vårda bollen och utnyttja hela laget till läget kommer.
Framförallt måste man minimera de tekniska felen. Det har varit alldeles för många passningar i golvhöjd på sistone. Och då de dessutom kommit vid helt ohotade lägen på 12 meter så är det åt helvete för dåligt!

Vid seger ikväll kan vi nog räkna bort Önnered. Då handlar det om H43 och IFK Ystad. Och något annat än seger finns inte i mina ögon, men visst är jag orolig. Det har kostat på att vara H43 supporter hela säsongen, och på något sätt når det sin kulmen nu! Det är knappast så att jag kommer att njuta av handbollen under de tre matcher som är kvar. Men stötta kommer jag, och jag hoppas fler med mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0