God stämning

Glömde helt bort att nämna stämningen i Fof Arena igår. Precis som två besökare till mig kommenterat så var det mycket god stämning i hallen igår. Och hur surt det än kändes att va H43:are när hemmaplan plötsligt kändes som bortaplan så kan jag inte annat än att imponeras av Kristianstads supportrar.

För att va kvalserien får gårdagens publiksiffra på 1311 personer ses som mycket god. Sätt det tillexempel i perspektiv med Lugis 1098 personer i första slutspelsmatchen mot Guif. Jag gissar att ca 300 personer igår hade Kristianstad sympatier. Bortsett från dessa kom alltså omkring 1000 lundabor för att titta på matchen. Inte alls dumt! Men när matchen väl startat har nog sällan 1000 lundabor låtit så lite, och 300 Kristianstadsupportrar låtit så mycket.

Jag ska på en gång erkänna att jag inte är speciellt förtjust i någonting som har med Kristianstad att göra. Vare sig deras spelare, tränare eller supporters. Jag tycker att man ofta spelar precis ovanför gränsen till det tillåtna ivrigt påhejade av både tränare och publik. Fula slag och armbågar mot ansikte jublas och applåderas det åt. Detta är direkt osportsligt och inte speciellt trevligt att se. Dock ska jag tillägga att man igår snarast höll sig på rätt sida det tillåtna. Gårdagens försvarspel från IFK Kristanstad var troligtvis det bästa jag sett i Fof Arena säsongen 2010-2011.

Hur illa jag än tycker om Kristianstads publik så kan jag inte annat än att säga att deras sätt att stötta sitt lag är det rätta, och jag är inte så lite avundsjuk som H43 supporter. I Kristanstad har man förstått att det är så mycket roligare att gå på handboll om man gör det till en fest. 800 av de 1000 lundaborna satt snarare som om dem vore på högmässa. Hur det kan vara roligt att gå på handboll helt utan egagemang förstår inte jag!

Kommentarer
Postat av: Orange

Hej Oskar!

Tack för en bra handbollsblogg, som jag för övrigt följer från Kristianstad. Trots att du inte gillar oss, kommer jag att följa den fortsättningsvis.

Vad gäller det tuffa spelet så är detta en spelstil IFK haft ett väldigt bra tag.

Men vill passa på att länka en sida från när vi mötte Lugi i just denna hall! Detta är på tal om tuffhet :)

http://www.youtube.com/ifkkristianstad#p/u/5/pleu3qITdVU

2011-04-08 @ 18:43:23
URL: http://www.ifkkristianstad.se
Postat av: Oskar

Roligt att du gillar min blogg och givetvis blir jag glad att du tänker fortsätta följa den. Kanske ska jag akta mig för att dra alla över en kam, det finns säkert många trevliga Kristianstadsupportrar också. Ni är i alla fall helt fantastiska på att stötta ert lag. Och appropå youtube-klippet du länkar till så är nog Kim Johansson det största svinet i elitserien, det tror jag nog vi är överens om.

2011-04-09 @ 09:40:42
URL: http://oskarshandboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0