Flyt med resultaten

Precis som i slutet på elitserien får nu H43 hjälp av andra lag. Önnered gjorde precis det jag hoppades på och slog IFK Ystad. Förvisso gör detta att även Önnered närmar sig H43, men framförallt gör det att 12 poäng alla gånger kommer att räcka för att spela i eliteserien även nästa säsong. För H43:s del innebär det segrar mot de allsvenska lagen i de tre sista matcherna. Då hamnar man på just 12 poäng. Pressen minskade något inför bortamatchen mot Kristianstad på söndag!

Ser man till helheten är det givetvis roligt med en jämn kvalserie. På sikt hoppas jag också att de allsvenska lagen blir så mycket bättre att de på allvar kan utmana elitserielagen när det är dags för kvalserie. När så sker hoppas jag bara att mitt eget lag inte är inblandat i kvalstriden längre!

Kvalserien tycker jag defenitivt är här för att stanna. Om skillnaden mellan elitserielagen och de allvenska lagen jämnas ut något så har serien potential att bli riktigt het. Kolla bara på hockeyns kvalserie som vissa år känts hetare än hockeyns slutspel.

Däremot försvinner nu slutspelserien. Helt rätt om du frågar mig. Nackdelarna har klart övervägt fördelarna. Nu återgår man istället till en rak kvartsfinal i bäst av fem matcher. Här hade jag dock kunnat tänka mig bäst av sju matcher för att på så vis utöka antalet matcher.

Poolspelet blir kvar. 32 matcher för varje lag i elitserien där du möter vissa lag 2 gånger och andra 3. För min del är det helt okej att poolspelet blir kvar. Handbollen behöver spela många matcher anser jag. Dock förstår jag precis som många andra att ett poolspel aldrig kan bli helt rättvist rent sportsligt. Men att det skulle bli för många matcher köper jag inte. Spelare på den här nivån ska klara av att spela 2 matcher i veckan. Och visst ska där finnas 16 veckor på året att spela seriespel på. Förläng säsong om problem uppstår!

Ola Anto återvänder till Lindesberg efter bara en säsong i H43. Inget jag gråter över om ni frågar mig. Ola gjorde att par bra matcher som den försvarsgeneral han var tänkt i början av säsongen. Men efter Nemanjas comeback blev speltiden allt mindre. Nu på slutet har dessutom Petter Strömberg förpassat Ola Anto till läktaren. Tack för den här säsongen Ola och lycka till i framtiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0