Dags att välja väg

Även om det faktiskt återstår en match av kvalserien och säsongen inte riktigt är slut så väljer jag att blicka framåt nu när det står klart att det blir elitseriespel även säsongen 2011-2012.

H43:s ledning har ett jättejobb framför sig för att stärka lagets position i handbollsverige. H43:s herrar är just nu ett lag som är för bra för allsvenskan men för dåligt för elitserien. Och härifrån finns det egentligen bara två vägar att gå. Antingen gör man ingenting särskilt, ersätter möjligen spelare som försvinner men stärker inte truppen nämnvärt. Då hamnar vi i samma situation nästa år och på sikt kommer laget att försvinna ur sverigetoppen.
Eller så ser man till att behålla en viss stomme av årets trupp, förstärker den på precis rätt ställen och tar ett avstamp mot att på nytt bli ett slutspelslag.

Givetvis vet jag att det sistnämnda inte gör sig själv. Det finns oerhört mycket att ta hänsyn till, inte minst ekonomi som inte får äventyras. Dessutom har man inte vetat förrän igårkväll vilken serie man kommer att spela i kommande säsong. Därför ligger man lite efter jämfört med många andra lag. Antalet lediga spelare minskar för varje dag som går nu!

Prio ett nu måste vare att förlänga med de spelare som varit bra i år och utgjort stommen i laget. Och här blir jag närmast förskräckt när jag läser dagens Sydsvenskan att Christoffer Fors kanske inte blir kvar då klubben för en tid sedan sagt att man inte vill ha honom kvar. Förvisso har man nu ändrat sig men frågan är om det är för sent? Missar man att behålla Stoffe ser jag det närmast som ett tjänstefel. Stoffe har varit i klubben sedan barnsben, har ett stort H43 hjärta och har denna säsongen tagit ett rejält kliv i sin utveckling och verkligen blivit en etablerad elitseriespelare. Han är fortfarande bara 20 år och kan ta ytterliggare flera kliv de närmaste åren. Stoffe har i mina ögon en potential att om ett par år knacka på landslagsdörren. Hur kan man då inte vara säker på om man vill ha en sån spelare i sitt lag. Förläng snarast!!

För övrigt har vi en stomme med Espen, Zoran och Johannes Sandgren som har kontrakt åtminstone över nästa säsong. Daniel Lindqvist har också kontrakt och som jag har varit inne på har jag inget emot att han blir kvar då han i sina bästa stunder är en lysande handbollspelare. Dock tycker jag hans roll ska ändras något så han blir mer av en komplementspelare och mindre en del av lagets ryggrad!

Jag har inte full koll på kontraktsituationer men har jag inte fel för mig har Johan Brännberg och Nemanja Milosevic utgående kontrakt. Frågar ni mig så tycker jag att man ska förlänga med Nemanja men inte med Brännberg. Johan Brännberg har nu haft två säsonger på sig att etablera sig i elitserien utan att riktigt lyckas. På en bra match går det fem dåliga och det håller inte, dessutom tar han upp en plats på en av de postioner där H43 är i störst behov av att förstärka!

Problempositioner inför framtiden blir mittsex och högersex. Om jag lyckats förstå mina efterforskningar rätt så har vi två spelare på vardera position här med kontrakt för nästa säsong. Nämligen Jens Eriksson, Petter Strömberg, Kalle Björkman och Fredrik Creutz. Här skulle man behöva förstärka med spelare som går rakt in i en startuppställning anser jag. Men det kan vara svårt när man redan har spelare som tar upp budgetutrymme.

Som sagt ett svårt jobb väntar. Men jag hoppas man lyckas så vi slipper bottenstrid och kvalserie ytterliggare ett år!


Kommentarer
Postat av: nisse

du verkar inte ha någon koll överhuvudtaget ....

2011-05-18 @ 22:31:27
Postat av: ludvig

Ganska korkat. Vad har du mot Brännberg........tredje bästa målskytt och en kämpe

2011-08-18 @ 00:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0