Bedrövligt H43

H43 är nu illa ute i handbollens kvalserie. Om IFK Ystad slår Önnered imorgon så är H43 nere på fjärde plats. En fjärdeplats som om den skulle bestå när serien är slutspelad betyder degradering till allsvenskan. Nu är jag väl medveten om att det återstår fyra matcher för H43:s del. Och om man skärper till sig i kombination med lite flyt med övriga resultat så kan detta mycket väl gå vägen ändå. Det stora problemet är H43 knappast känns elitseriemässiga just nu!

Första kvarten i dagens match mot Hammarby gör man helt okej. Jag har för mig att man har ledningen med 10-6 och dessutom är känslan att man har ganska bra kontroll på händelserna. Vad som händer sen är för mig en gåta! Man slappnar av i försvaret och framåt vågar man ingenting.

Direkt efter slutsignalen tänkte jag mig ett inlägg där inte en endaste spelare skulle få godkänt för dagens insats. Men med lite distans till det hela så gör faktiskt Zoran och Jens Eriksson godkända insatser, men inte mycket mer. Johannes Sandgren har ett par bra minuter i första halvlek men försvinner sen bort alldeles för mycket för att få godkänt.

Min käre hackkyckling Daniel Lindqvist gör på nytt en riktig jävla plattmatch. Både framåt och bakåt spelar han en bedrövlig alibi handboll. Med andra ord så var han där men han gjorde ingenting. Ofta på fel ställe och långsam i fötterna i försvaret. Och framåt flyttade han mest boll och utgjorde inget egentligt hot.
Jag är tämligen säker på att den som är mest frusterad över situationen är Daniel själv. Vi vet ju att han kan så mycket bättre. Men att han i nuvarande form får så mycket som omkring 45 minuters speltid är inget annat än ett riktigt jäkla tjänstefel av Tomas Westerlund.

Och när vi ändå är inne på Tomas Westerlund så är coachinginsatsen idag möjligen ännu mer bedrövlig än spelet på plan. Alla ser att H43:s offensiva spel havererar i andra halvlek. Ändå dröjer det till den 26:e minuten innan han begär timeout. Man ligger då under med tre mål och har fyra minuter på sig att rätta till detta. Jag begriper inte detta? Dessutom tycker jag inte han matchar laget rätt. Har fått höra ett litet rykte från en andrahandskälla om man kan säga så, att det finns ett visst missnöje hos vissa spelare, långt ifrån alla, med att Tomas har sina favoriter som får mängder med speltid oavsett dagsform. Vågar jag gissa att Daniel Lindqvist i så fall är Tomas Westerlunds favorit?

Tyvärr är det många H43 spelare som inte direkt prickat formen nu när det gäller som mest. Jag skrev inför matchen att Espen inte riktigt varit till sin fördel i kvalserien. Det var han inte ikväll heller utan överglänstes snarare av Philip Ståhl som kom in i andra halvlek. Dock kan det inte vara lätt att vara målvakt bakom ett lojt och oinspirerat försvar!

Jag är uppenbart oroad att detta slutar på värsta tänkbara sätt för H43. Dagens förlust blir egentligen ännu värre då det inte kändes som om Hammarby gick riktigt "all in" inför matchen. Johan Pilfalk var inte ens med, och Albin Tingsvall spelade endast sporadiskt!

Blickar man framåt så finns följande orosmoln. Det finns just nu inte på kartan att H43 skulle kunna rubba Kristianstad på bortaplan på söndag! Det troliga är då att man med tre omgångar kvar står på 6 poäng. IFK Ystad kan i värsta fall ha 10 poäng. Problemet som dyker upp nu är att Hammarby och IFK Kristianstad mer eller mindre är klara för elitserien nästa år. Matcherna framöver blir alltså inte lika betydelsefulla. Och då man har IFK Ystad kvar att möta, i båda fall i Ystad dessutom så föreligger stor risk att Ystad tar chansen att knipa några extra poäng. I så fall ligger nog H43:s hopp i att Önnered eller Stavsten överraskar mot IFK Ystad och tar en seger.

Det kommer att bli 17 ruggigt nervpressande dagar innan kvalserien är slut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0