Bedrövligt

Har på nytt haft lite problem när jag försöker publicera inlägg från en app på I-pad. Vet inte vad det beror på. Men tyvärr gör det att det återigen blir ett försenat inlägg efter matchen i onsdags.

Jag jobbade igår kväll och kunde inte följa matchen mot Hk Drott i Halmstad. Och det kanske var lika bra det, för en förlust mot ett annat lag från tabellens nedre halva med tretton mål (38-25), hade troligen gjort mig ursinnig.

Eftersom jag inte såg matchen tänker jag inte ge mig på att skriva något som liknar ett matchreferat. Men slutresultatet i sig skapar ju ganska många åsikter.

H43 har inte rosat marknaden i år, inte alls. Men är det något positivt man kunnat hitta i princip i varje match så är det att man aldrig fallit igenom. Istället för att låta siffrorna rinna iväg har man kämpat hela vägen och de många förlusterna har i de flesta fallen stannat vid ett fåtal mål. Men igår kom alltså den där totala genomklappningen som brutalt trycker självförtroende och framtidshopp i botten hos alla som på något sätt engagerar sig i H43.

Varför blir det så här? Den frågan känns som en ständig upprepning i den här bloggen. Men tyvärr är den ofta befogad. Och tyvärr måste jag sätta ett visst frågetecken för hur det står till med proffsigheten i H43:s trupp. Det är allt för många gånger nu som spelarna inte riktigt känts hundra procent förberedda för uppgiften när matcherna dragit igång.

Det yttersta ansvaret för det har tränare Robert "Knirr" Andersson och ingen annan. I tränarsysslan ingår att se till att spelarna är väl förberedda för att prestera sitt yttersta, både fysiskt och mentalt så fort det är match. Men innan vi ska såga Knirr jäms med fotknölarna så är det viktigt att poängtera att spelarna faktiskt har ett ganska stort egenansvar här också. Är du elitspelare i handboll så ska du börja förbereda dig för match redan kvällen innan. Då ska fokus ligga på att sova rätt och äta rätt och allting annat som gör att du kommer så väl förberedd som möjligt till match. Utan att veta, och med risk för att låta anklagande så är jag inte säker på att så är fallet på att händer och fötter.

det kommer många kommentarer på den här bloggen om att det är dags att ge Knirr sparken. Och visst kan man göra det. Frågan är bara vad det leder till. Nu såg jag inte matcher igår och kan därför inte uttala mig om just den coachinsatsen. Men det lustiga är att jag personligen tyckte att coachningen i den senaste matchen mot Ricoh var den bästa så här långt. Då gjorde Knirr vad han kunde, och det var knappast hans fel att vissa spelare inte kom upp i nivå den gången. Dock var det ju lite märkligt att han i den andra halvleken bytte ut 47-procentiga Oscar Jensen mot en för dagen iskall Torbjörn Jacobsson.

Oavsett vad man tycker om ett eventuellt tränarbyte så är det väl så att H43:s ledning snart måste börja fundera på om man vill göra en förändring. Jag skulle tro att man behöver tre segrar till för att vara helt säkra på en kvalserieplats framåt våren. Bättre än så är inte Önnered. Och ska en eventuell ny tränare hinna göra tillräckligt stor skillnad till en eventuell kvalserie så behöver han få tid på sig, så det gäller att inte vänta för länge.

Imorgon väntar säsongens andra lundaderby. I ett derby kan förvisso allt hända, och även om Lugi stod för en stabil insats mot Önnered senast så har man knappas visat fin form på slutet. Men jag måste väl erkänna att även jag som brukar tro på seger in i det sista inte känner mig överdryget positiv inför matchen imorgon. Å andra sidan brukar jag oftare ha fel än rätt, så det kanske är bra med min negativa inställning.

Kommentarer
Postat av: Anders

Som supporter så känns det så resignerat att redan nu ställa in sig på ett oåterkallerligt kvalspel och risken för direktnedflyttning vilar som en våt filt över klubben. Tråkigt att år efter år vara en lindansareförening.

2014-11-29 @ 15:33:11
Postat av: Persson

Oskar, knirr väntade tills man låg under med 9 bollar innan han ändrade om försvaret... Säger en hel del om hans coaching .

2014-11-29 @ 16:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0