Räddas H43 trots allt

Just när man börjat ge upp på allvar, och börjat känna sig smått nedstämd över det faktum att H43 inte fanns längre, i alla fall inte i samma form som nu, så kommer det plötsligt nya uppgifter som gör gällande att en extern finansiär har gett sig in i bilden och är redo att rädda klubben undan konkurs. Nu är det givetvis för tidigt att ropa hej än, ett ordentligt besked lär inte komma förrän imorgon, men givetvis ska varje halmstrå gripas.
 
Vem den externa finansiären är vet vi än så länge inte, och vi ska nog inte vara säkra på att vi någonsin får veta det. Men i lundahandbollen finns där ett par starka personer som har ekonomiska muskler. Den det pratas mest och flitigast om är "Glasmästaren" Arne Paulsson. Han har genom åren sponsrat både H43 och Lugi, och dessutom har han i högsta grad bidragit till byggandet av Sparbanken Skåne Arena. Men på slutet har fokus legat på Lugi, och dessutom har det funnits konflikter mellan honom och H43 vilket gör mig tveksam.
 
Då kommer man osökt in på Bo Uddenäs. Som i flera omgånger bidragit till H43 på både det ena och andra sättet. Han har ett stort H43-hjärta, har suttit som ordförande och gått in med pengar vid flera tidigare tillfällen när läget varit prekärt. På så sätt ligger han kanske närmast till hands, men i ärlighetens namn har jag ingen aning. Och det skulle i princip kunna vara vem som helst som går in med pengar, antingen som privatperson, eller kanske mer troligt genom ett företag.
 
Det  är lätt att spekulera, men knappast lönt att sväva iväg. Mycket ska klaffa innan vi vet om vi redan inom kort trots allt får se H43 spela elitseriehandboll igen. Först och främst så måste konkursförvaltaren godkänna finansiären. När väl det är gjort ska även tävlingskommittén ta ställning till om H43 får tillbaka sin plats eftersom man egentligen dragit sig ur. Så på något konstigt sätt kan H43 räddas undan konkursen, men ändå inte få spela mer och börja om i allsvenskan nästa säsong.
 
Det här är givetvis glädjande och en stor lättnad om det blir verklighet. Men jag kan inte hjälpa att jag känner en viss uppgivenhet mitt i alltihopa. Det får banne mig vara slut på cirkusen nu. Jag har varit ganska tydlig med att jag tycker det värsta av allt i hela den här historien är att styrelsen hållit den ekonomiska situationen hemlig. Nu visar det sig ganska tydligt att man om man varit mer öppna hade man kanske kunnat få hjälp innan man behövde lämna in sin konkursansökan.
 
Eller också var man tvungen att gå så här långt för att visa att man menade allvar, och att den här finansiären först då vaknade och var villig att gå in med pengar. Jag vet inte. Vi får vänta och se vad som händer. Klart är att det plötsligt känns hoppfullt igen. Men samtidigt vågar jag inte hoppas för mycket!

Kommentarer
Postat av: En dialog

Jag: Hej Micke
Micke: Zoran
Jag: Varför svarar du Zoran när jag säger hej?
Micke: Zoran
Jag: Men?
Micke: Vadå men? Menar du att det är Zorans fel?
Jag: Jag har inte ens nämnt Zoran
Micke: Backstabber
Jag: Vad är ditt problem?
Micke: Menar du att Zoran har problem?`
Jag: Sluta nu
Micke: Vadå sluta, du började.
Jag: Hej då
Micke: Kappvändare
Jag: Ärligt talat, sluta nu.
Micke: Zoran är bäst.

2014-12-08 @ 08:53:12
Postat av: persson

klubben gick inte och rädda, Grattis Kaj-Åke!

2014-12-08 @ 14:35:49
Postat av: Mats

Enl. källor inom klubben kommer H43 bli erbjudna en plats i div. 1 till hösten. Det vore trots allt ett utmärkt tillfälle att slussa in de unga egna talangerna till A-laget

2014-12-08 @ 16:21:42
Postat av: Persson

Ja då kan man kanske rädda kvar några av de bättre ungdomsspelarna !

2014-12-08 @ 16:35:13
Postat av: Charles

En div 1-plats hade varit en gudagåva. Då hade man fortfarande kunnat följa laget från andra sidan Sverige.

2014-12-08 @ 22:29:44
Postat av: challe

hahahahaha bästa kommentaren i bloggen från "en dialog"

2014-12-09 @ 02:42:21
Postat av: MH

Att få en Div 1 plats kanske kan tyckas vara en gudagåva men är det inte att gapa efter lite väl mycket? Idag spelar H43 utvecklingslag i Div 3 S. Det går bra för dem och de ligger tvåa efter IK Lågan. IK Lågan var i topp även förra året och kvalade till Div 2, men man hade en bra bit kvar för att gå vidare i Div 2 kvalet. Det är en stor skillnad mellan Div 2 och Div 3. Otroligt stor och ännu större är skillnaden till Div 1.

I år har H43 utvecklingslaget förstärkning från Herrar A i många matcher. Detta så att spelare som inte får så mycket speltid i Herrar A får matchträning. Dessa killar lär inte vara kvar i H43 nästa år. Herrar A lär bestå av befintlig trupp från utvecklingslaget + de bästa 98orna som fyller på underifrån. Om H43 inte lyckas värva nya spelare lär detta bli en alldeles för tunn trupp att spela Div 1 handboll med.

Jag tycker man skall skynda långsamt. Dvs att spela sig upp av egen maskin och inte försöka ta några genvägar. Det gick inte så bra för Damer A när de fick en plats i Div 2 efter att de dragit sig ur elitserien. De åkte ur direkt och spelar idag i Div 3.

Jag försöker inte vara pessimistisk utan bara se på detta så realistiskt som möjligt.

2014-12-09 @ 12:31:33
Postat av: igor

Som svar till MV:
Jag håller med det du säger om Div 1 delvis,som det andra jag förstår inte när du säger att vi får hjälp av A lagets spelare i många matcher??????? Hallå där,en enda spelare jag hade i 10 matcher var Patrik Olausson som är det vår egen eller Lugis junior produkt och endast Patrik har spelat med oss ENDAST under säsongens gång.När det gäller Lågan som leder tabellen du skulle varit på plats och suttit på läktaren och uppleva hur man spela match med 7 spelare på bänken hälften skadade,JAG BEHÖVER INTE A LAGETS SPELARE ATT VINNA SERIEN FÖR ATT JAG KOMMER ATT GÖRA DET ÄNDÅ.

2014-12-11 @ 21:49:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0