Nu är det definitivt kört

Hoppet tändes för en stund igår. Det pratades om en extern finansiär som skulle rädda H43. Men så blev det alltså inte. Och i efterhand har jag förstått att det heller aldrig var aktuellt. Den fortfarande hemliga finansiären hade aldrig för avsikt att gå in med de pengar som krävdes för att rädda klubben undan konkurs. Istället handlade det om en person som var villig att gå in med pengar för att säkerställa att ungdomsverksamheten kan fortleva.
 
Som H43-supporter har man väl nästan slitits mellan hopp och förtvivlan så många gånger de senaste åren att man borde vara van. Men det blir man givetvis inte. Det lät så himla hoppfullt på de uppgifter som kom fram i media igår att man nästa räknade med att det skulle ordna sig. Men det gjorde ändå inte. Konkursen är ett faktum och H43 Lund finns inte längre i den form vi är vana vid.
 
Jag är givetvis väldigt bedrövad över det här. Och jag har som jag skrivit om i ett tidigare inlägg en känsla av att en del av min identitet tagits ifrån mig. Men samtidigt framkommer det nu uppgifter i samband med konkursen som i alla fall ger en viss strimma ljus i mörkret. Bland annat arbetar den avgående styrelsen för att klubben ska få fortsätta att verka under namnet H43 Lund, och dessutom har det ikväll kommit en kommentar på min blogg som gör gällande att klubben kan bli erbjudna en plats i division 1 till hösten. I så fall så kanske H43 kan komma tillbaka på ett snabbare och bättre sätt än jag trodde.
 
Det är givetvis glädjande. Men samtidigt kan jag inte släppa känslan att detta råkar bli lite väl bra. Missförstå mig inte, jag vill givetvis att det ska bli så bra som möjligt. Men jag har tidigare nämnt min känsla av att det funnits krafter i klubben, i styrelsen, som kanske inte innerst inne velat rädda elitverksamheten. Caj-Åke Andersson uttalar sig idag till media att det ser ut som om ungdomsverksamheten kommer att drivas vidare med bättre ekonomiska förutsättning än någonsin. Och dessutom innebär ju konkursen att alla diskussioner om man ska värva eller satsa på egna produkter är totalt död. Det känns helt enkelt som om det kommer lite för mycket gott ur en konkurs, må så vara på lite längre sikt. Jag kan helt enkelt inte låta bli att undra vad som har försiggått i styrelserummet i H43.
 
Men jag ska poängtera att jag inte har några som helst belägg för det här, och givetvis ska vi vara glada för allt positivt som kommer ur det här oerhört tråkiga läget som aldrig borde ha uppstått. Jag är bitter idag, en av mina stora passioner har tagits ifrån mig, åtminstone för ett bra tag framöver.
 
Det som återstår nu av intresse för mig är var H43-spelarna nu tar vägen. Som supporter har man sina favoriter bland spelarna. Och i de fall det rör sig om andra elitserielag så innebär det en möjlighet att hålla kontakt med sporten och elitserien även när mitt favoritlag är borta!

Kommentarer
Postat av: Persson

H43s största misstag var tyvärr kaj-Åke ! Han gjorde vad ingen annan lyckas göra sätta våran älskade blåa klubb i konkurs! Tack för din tid i våran klubb. Åkt nu hem till Ystad och skäms!

2014-12-08 @ 21:00:07
Postat av: Anonym

Nu i efterhand när känslorna svalnat plus att det kommit information om att namnet blir H43 Lund och att herrlaget möjligtvis får starta i Div 1 så känns inte beslutet helt fel, dock från ett långsiktigt perspektiv.

Rent kortsiktigt tycker jag fortfarande att bristen på kommunikation till framförallt spelare och tränare varit för jävla dålig, så bör man inte behandla anställda.

Sen tycker jag det blir fel att bara peka finger på Caj-Åke, han har säkert gjort allt han har kunnat samt lite till och han lär definitivt inte tagit beslutet att sätta föreningen i konkurs själv.

2014-12-09 @ 12:05:03
Postat av: Anders

Det känns lite konstigt att bara låta en bomb brisera att klubben har lämnat in konkursansökan utan att spelarna hade någon som helst vetskap om detta, bara den "innersta kretsen".
Jag håller med Oskar: vad har de sysslat med i styrelsen och detta att det så plötsligt gått upp för styrelsen att de måste lämna in en konkursansökan. De måste väl ha haft indikationer på varthän det barkade sedan ett bra tag? Mycket känns onekligen konstigt i denna härva. Inte minst kontakterna med Svenska Handbollsförbundet som tydligen också blev tagna på sängen.

2014-12-09 @ 12:39:40
Postat av: MH

Att få en Div 1 plats kanske kan tyckas vara en gudagåva men är det inte att gapa efter lite väl mycket? Idag spelar H43 utvecklingslag i Div 3 S. Det går bra för dem och de ligger tvåa efter IK Lågan. IK Lågan var i topp även förra året och kvalade till Div 2, men man hade en bra bit kvar för att gå vidare i Div 2 kvalet. Det är en stor skillnad mellan Div 2 och Div 3. Otroligt stor och ännu större är skillnaden till Div 1.

I år har H43 utvecklingslaget förstärkning från Herrar A i många matcher. Detta så att spelare som inte får så mycket speltid i Herrar A får matchträning. Dessa killar lär inte vara kvar i H43 nästa år. Herrar A lär bestå av befintlig trupp från utvecklingslaget + de bästa 98orna som fyller på underifrån. Om H43 inte lyckas värva nya spelare lär detta bli en alldeles för tunn trupp att spela Div 1 handboll med.

Jag tycker man skall skynda långsamt. Dvs att spela sig upp av egen maskin och inte försöka ta några genvägar. Det gick inte så bra för Damer A när de fick en plats i Div 2 efter att de dragit sig ur elitserien. De åkte ur direkt och spelar idag i Div 3.

Jag försöker inte vara pessimistisk utan bara se på detta så realistiskt som möjligt.

2014-12-09 @ 12:56:27
Postat av: BLÅASTE

Vore kul att följa vart våra spelare tar vägen så skriv gärna om ni vet något. Enligt kvp.se finns rykten om att Julius samt Bååk är på väg till Fyllingen i Norge samt att Alingsås visat intresse för Måns. Fortsätt fylla på med info om ni vet något mer.

2014-12-09 @ 13:22:45
Postat av: Värvning

På tal om värvningar så läste jag på Twitter att den goda filantropen Mikael Ekdahl erbjöd Elias Holmström ett jobb. Vet dock inte om det har något med handboll att göra.

2014-12-09 @ 21:26:30
Postat av: Anonym

Det ryktas att Elias går till Hästö och att Måns har dialog med Alingsås och Sävehof

2014-12-11 @ 08:53:24
Postat av: Anonym

Första bekräftade övergången: Brljevic, Adrian 1996 H 43 Lugi HF 2014-12-11

2014-12-11 @ 15:27:11
Postat av: Anonym

Bååk till Hammarby

2014-12-12 @ 08:19:34
Postat av: Anonym

Pavle till Kiel.

2014-12-12 @ 14:23:04
Postat av: Ola N

Pavle gick till SV Henzberg...
http://www.scoresway.com/?sport=handball&page=player&id=82121

2014-12-12 @ 22:51:07
Postat av: Ola N

Henstedt-ulzburg ska det va

2014-12-12 @ 22:52:42
Postat av: Ola N

Bååk som sagt till Bajen.
http://hammarbyhandboll.se/?p=2137#more-2137

2014-12-12 @ 22:54:29
Postat av: Ola N

Elias går till Hästö, där även Johannes Sandgren nu hamnar.
http://hastoif.com/2014/12/12/hif-karlskrona-varvar-fran-elitserien/

2014-12-12 @ 22:57:59
Postat av: Anonym

Länk

Postat av: Bigge

Att skylla på spelarna och tränaren, dåliga sportsliga resultat nät man inför säsongen gör sig av med sin i särklass bäste spelare är ynkligt.
När man gjorde sig av med Zoran förlorade man dessutom en dal av klubbens attraktionskraft för både sponsorer och publik.
God Jul handbollsvänner, vi kommer igen.

2014-12-24 @ 13:36:11
Postat av: Anonym

Till mh:
U-laget har använt en a-lagspelare under hela säsongen och det var högersexan Partrik , så tycker de är lite fel att prata om saker du inte vet nåt om!!!

2014-12-27 @ 22:59:46
Postat av: Anonym

Alla vet att utvecklingslaget bestod av 60% A-lag spelare så sluta leva med förnekelse.

2014-12-29 @ 12:27:00
Postat av: Anonym

Vilka a-lagspelare pratar du då om?

2014-12-29 @ 14:52:10
Postat av: Kenneth Landgren

Man kan kolla laguppställningarna i matchprotokollen även i div3, inte i alla men i flera, du anonym med 60% borde göra det.
http://www.svenskhandboll.se/SkanesHandbollforbund/Tavling/SerierResultat/
Patrik har varit med, och någon gång Adrian

2015-01-01 @ 23:22:17
Postat av: Kenneth Landgren

Du med 60%, här kan du kolla laguppställningen, inte i alla matcher men i en del
http://www.svenskhandboll.se/SkanesHandbollforbund/Tavling/SerierResultat/?t=1413102&s=2014

2015-01-04 @ 09:49:20
Postat av: Anders

Jag saknar uppdatering på H43:s hemsida om hur det gick för de lag som hade framskjutna placeringar och hur det gick i finalrundan?

2015-01-05 @ 17:16:39
Postat av: Till Kenneth

Håll dig till fotografering Kenneth.

2015-01-08 @ 21:09:28
Postat av: Världsmästare på läktaren!

Re: Anders

Håller med, men jag saknar framförallt allmän information om den nya föreningen och dess framtid. Finns en risk att man tappar många äldre medlemmar om man inte bredar sitt informationsflöde.

Re: Till Kenneth

Kan du inte bemöta Kenneths information utan personliga påhopp?

Re: Oskar

Hade varit intressant att höra vart spelar/tränare gått eller ryktas gå.

2015-01-09 @ 14:09:55
Postat av: Anonym

Måns fortsätter i blå tröja. Spelklar (?) i AHK efter VM-uppehållet.

2015-01-10 @ 10:14:34
Postat av: Kenneth Landgren

OK! Hoppas ingen blir förbannad :)
Adrian o Oscar Lugi, Julius Fyllingen, Elias Karlskrona, Simon Malmö, Måns Alingsås, Bååk Hammarby, Jacob o Patrik H65, Tobbe o Rune pausar, Fahrudin slutar, Andreas ny klubb i DK, Thulin o Geissler vet ej

2015-01-11 @ 22:40:32
Postat av: Mats

Var och såg H43 U i söndags. Många av killarna ser riktigt lovande ut. Hoppas vi får behålla dom så är vi snart på G igen. Gå gärna och titta på nästa match mot Vinslöv

2015-01-13 @ 22:12:04
Postat av: Kenneth Landgren

mittåt...Tobbe i Alstermo

2015-01-15 @ 17:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0